'' Nieuw Terarium ''

Van glas, van hout,zelfgebouwd ? Hier kan je terrecht
shmugle
Berichten: 41
Lid geworden op: 18-07-2011 23:22

Bericht door shmugle » 10-11-2011 18:43

Voor je LV kan je natuurlijk ook gewoon een vernevelaartje in je waterbak doen. of misschien af en toe sproeien met een nevelspuit misschien.

Omdat ik mijn eigen terra heb behandeld met varenwortelgruis blijft de LV super hoog. Bij mij moet ik moeite doen om m onder de 90% te krijgen, ook ivb met mn waterval denk ik.

Je terra begint er mooi uit te zien btw
0.1 P.g.g 18-5-11 Amel
0.1 P.g.g 29-6-11 Wildkleur
0.1 P.g.g xx-8-11 Ghost

AWOL
0.1 P.g.g xx-7-11 Ghost

pantherophis
Berichten: 627
Lid geworden op: 19-12-2009 16:41

Bericht door pantherophis » 10-11-2011 22:37

ziet er mooi uit hoor
maar zou idd wat gaan verzinnen voor je LV
1.1 amel 150 cm beide
1.0 amel 100 cm
0.1 WK 140 cm

zboy_hx
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-09-2011 17:35

Bericht door zboy_hx » 12-11-2011 14:15

GarField000 schreef:
zboy_hx schreef:
gebruik 3 lampen omdat ik niet aan men temperaturen kom , warschijnlek omdat ik een hoog terra heb ? & ook kom ik maar aan 47RV

okal sta ik met 1 waterbak & nog 1 waterbakje

zit nu met
75W warmtelamp
50W wartelamp
en 40W uv Lamp
Geen idee of UV nodig is voor BOA's. Voor gutten en kousebandslangen zijn her hele discussies over.
De rattenslangen bij mij krijgen geen extra vitamines, dus ook geen UV.
De kousebandslangen krijgen wel vitamines, dus ook UV.

Maar als je aan 2 kanten een warmtelamp zet kan de slang niet kiezen welke temperatuur hij wil liggen omdat het overal hetzelfde is.
Ik heb zelf een glazen terra van 110 x 50 x 50 en daar zit een warmtelamp in van 60 en die zorgt voor een hotspot van 30, koude kant van 22. Met die 75 watt aan 1 kant zou je heel ver moeten kunnen komen lijkt me. Is je temp meter wel goed? (EDIT, ow, je hebt een digitale .. die zal wel goed zijn)

RV kan komen door je bedembedekking. Beukensnippers?
Er zijn andere soorten die beter vocht vasthouden, en dus je RV hoger vast houden. Ik weet niet of er 1 of 2 luchtroosters in je terrarium zitten?
Door tocht kan ook LV verdwijnen ..... dus als je er 2 hebt, probeer eens de onderste af te sluiten. Ook zal het in de winterperiode, met een kachel aan veel moeilijker zijn de RV hoog te houden.
weet het niet precies meer . zal deze avond hem eens meten . heb ook nog een warmtesteen het kleine foraat .? deze kan ik ook iventueel in het terra leggen van en boa .
ik benever redelijk veel men terra . nee dit terra is maar met 1groot & lang verluchtings rooster . zal deze avond fotos posten

na men boa van men kast naar het terra te veranderen , heeft hij nu eindelijk G'eten

vind meer aan men boa hebben dan aan men king snake ? men boa blijft lekker zitten bij mij . terwijl mn kingsnake . van links naar recht's schiet de eerste minuten da we hem pakken . het is wel een leuke slang . omdat hij echt te vertrouwen . is nu 4jaar oud . heeft nog nooit gebeten naar een van ons . en hij is het rustigs't bij en dochter van 2jaar . heel leuk om haar er mee bezig te zien .

Met men boa wil ik het me nog niet riskeren :p grtzz
1. Boa Constrictor
1. California Kingsnake ( pitoetje )
1- Gutje Amel motley -- R.I.P :(
1- Baardje ( grizzly )

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 13-11-2011 14:34

Warmte steen raad ik af, dat kan serieuze brandwonden veroorzaken.

Voor de LV kan je ook wat echte planten in de bak stoppen, maar dan wel grote planten, een grote varen in een pot ofzo, daarmee krik je de LV behoorlijk omhoog. Sproeien elke dag kan natuurlijk ook geen kwaad en ik zou de bodembedekking veranderen naar onbemeste potgrond of Cocopeat, dit is bij elke plantenzaak te krijgen (bijvoorbeeld de intratuin of zo), zorg alleen wel dat je onbemest zonder chemicalien koopt. Dit neemt veel beter vocht op, waardoor het vocht langer in de bak blijft, in plaats van meteen na verdamping door het luchtrooster naar buiten te gaan. Dus dan zou ik 10cm cocopeat in het terrarium stoppen en dan eens in de week de complete inhoud van de waterbak in de bodembedekkin legen, dan blijft de luchtvochtigheid zeker hoog.
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

zboy_hx
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-09-2011 17:35

Bericht door zboy_hx » 17-11-2011 08:52

Gideon schreef:Warmte steen raad ik af, dat kan serieuze brandwonden veroorzaken.

Voor de LV kan je ook wat echte planten in de bak stoppen, maar dan wel grote planten, een grote varen in een pot ofzo, daarmee krik je de LV behoorlijk omhoog. Sproeien elke dag kan natuurlijk ook geen kwaad en ik zou de bodembedekking veranderen naar onbemeste potgrond of Cocopeat, dit is bij elke plantenzaak te krijgen (bijvoorbeeld de intratuin of zo), zorg alleen wel dat je onbemest zonder chemicalien koopt. Dit neemt veel beter vocht op, waardoor het vocht langer in de bak blijft, in plaats van meteen na verdamping door het luchtrooster naar buiten te gaan. Dus dan zou ik 10cm cocopeat in het terrarium stoppen en dan eens in de week de complete inhoud van de waterbak in de bodembedekkin legen, dan blijft de luchtvochtigheid zeker hoog.
Aarde ? Dit ga ik echt wel niet gebruiken . Wat een rotzakerij is dat


masaal veel min punten
- bak moeilijk te reinigen
- slang vol met klevende aarde alstij vant water naar aarde kruipt .
als ik hem dan wil pakken da ik zelf ook voledig vol hang . nee danku

hou het nu nog bij men beukschilfers . wil gerust een andere ondergrond nemen . maar dan zeker wel geen pot aarde
1. Boa Constrictor
1. California Kingsnake ( pitoetje )
1- Gutje Amel motley -- R.I.P :(
1- Baardje ( grizzly )

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 17-11-2011 09:50

Tja... als jij geen goede ondergrond voor je slang wilt, houdt het op natuurlijk. Je zou ook Cocosbricks kunnen gebruiken, dat zijn blokken cocosbast die je weekt in water, en die zetten dan heel erg uit, en dan kan je ze zo afbrokkelen en in het terrarium leggen, dat spul houdt bijna net zo goed vocht vast als cocopeat, en maakt je schone handjes niet vies als je de slang oppakt (wat sowieso niet echt de bedoeling is bij boa's, ze zijn erg stressgevoelig, hanteren hoort eigenlijk alleen voor het eten).

Daarbij, je verkondigt onzin hier. Cocopeat en potgrond geven bijna niet af, gezien de bovenste centimeter bijna geheel opdroogt, het is niet zo moeilijk schoon te maken, gewoon met een stoffer en blik alles in een vuilniszak scheppen en dan de laatste kleine restjes met een stofzuiger en een doekje, het maakt in mijn ogen zelfs makkelijker schoon dan bark, omdat het niet de hele bak stoffig maakt.

Mijn slangen graven zich daarbij ook een weg in de rondte door de cocopeat, en die zijn ook gewoon schoon als ik ze oppak voordat ik ze voer, dus alstjeblieft, geef geen argumenten als je het niet hebt uitgeprobeerd. Ik spreek uit ervaring dat dit het beste werkt, ik doe dit niet om je te pesten, maar om je te helpen.

Dus wat je zei:

Massa veel minpunten;

- Moeilijk schoon te maken? - onzin
- Slang vies en jij misschien ook? - onzin, slangen hebben een andere huid dan wij, en die aarde blijft echt niet plakken aan ze, mijn slangen zitten ook op cocopeat, en die zijn brandschoon, terwijl ze hele tunnels gegraven hebben.

Dan nu de pluspunten voor cocopeat/potgrond:

- goedkoop
- het houdt goed vocht vast
- vrij eenvoudig schoon te maken
- het ziet er mooi uit
- de slang kan er makkelijker in graven dan in al die 'speciaal-voor-reptielen' onzin zoals bark
- het is verre niet zo stoffig als boombast
- als je van die blokken neemt die je in water moet weken

Afbeelding

Spaart het ook veel opslag ruimte, en er zitten veel minder bacteriën in, dan in de meeste andere soorten bodembedekking.
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Plaats reactie