Hulp bij Zelfbouw aub.

Van glas, van hout,zelfgebouwd ? Hier kan je terrecht
Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 27-01-2011 16:23

Update zelfbouw: er zijn een paar planen gewijzigd, namelijk de inwonder van het terra. Ik wou graag een blue-eyed leucystic kopen als inwonder voor de bak, maar bij nader inzien gaat dat hem niet worden (prijs :D). en andere ballpython morphs spreken me niet aan, ook lees ik vaak dat het nogal saaie dieren zijn.

Ik zat nu te denken dat ik er een kousenband(en) in wil doen. Ik vind het hele mooie dieren, en het feit dat ze een water gedeelte nodig hebben laat me veel meer spelen met creativiteit. Nu wil ik vragen; is het een goed idee om 3 kousenbanden (vrouwen) bij elkaar te zetten? of eten ze elkaar op?

als het jullie sowieso geen goed idee lijkt om kousenbanden te nemen met weinig slagen-ervaring (ik kan zo snel geen reden bedenken, maar ik kan iets over het hoofd zien), zeg dat dan ook even, dan ga ik verder brainstormen over wat er in moet. ik kan natuurlijk altijd de maten van het terra veranderen, dus ik zou ook nog aan een rhino ratsnake kunnen beginnen. Maar ik wil het wel graag een groot terrarium houden. (minstens 100x50x50 ofzo)

Alle ideeën zijn welkom, zo lang het maar geen gut is (want die heb ik al, en ik wil mijn collectie over zoveel mogelijk soorten verspreiden). Het liefst geen hele dikke slang, en ook geen rustige (lees; saaie). Ik ben zelf geen fan van hanteren, dus ik heb liever een leuke kijkslang dan een hele lieve.
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 27-01-2011 17:03

Gideon schreef:Update zelfbouw: er zijn een paar planen gewijzigd, namelijk de inwonder van het terra. Ik wou graag een blue-eyed leucystic kopen als inwonder voor de bak, maar bij nader inzien gaat dat hem niet worden (prijs :D). en andere ballpython morphs spreken me niet aan, ook lees ik vaak dat het nogal saaie dieren zijn.

Ik zat nu te denken dat ik er een kousenband(en) in wil doen. Ik vind het hele mooie dieren, en het feit dat ze een water gedeelte nodig hebben laat me veel meer spelen met creativiteit. Nu wil ik vragen; is het een goed idee om 3 kousenbanden (vrouwen) bij elkaar te zetten? of eten ze elkaar op?

als het jullie sowieso geen goed idee lijkt om kousenbanden te nemen met weinig slagen-ervaring (ik kan zo snel geen reden bedenken, maar ik kan iets over het hoofd zien), zeg dat dan ook even, dan ga ik verder brainstormen over wat er in moet. ik kan natuurlijk altijd de maten van het terra veranderen, dus ik zou ook nog aan een rhino ratsnake kunnen beginnen. Maar ik wil het wel graag een groot terrarium houden. (minstens 100x50x50 ofzo)

Alle ideeën zijn welkom, zo lang het maar geen gut is (want die heb ik al, en ik wil mijn collectie over zoveel mogelijk soorten verspreiden). Het liefst geen hele dikke slang, en ook geen rustige (lees; saaie). Ik ben zelf geen fan van hanteren, dus ik heb liever een leuke kijkslang dan een hele lieve.
Ik vind persoonlijk python viridis mooi. Zijn mooie kijkdieren, maar qua inrichting is het eenvoudig. Aangezien ze niet zo extreem actief zijn, en enkel rond een tak hangen.
Persoonlijk vind ik een Frisei ook leuk, maar dan moet je aanpassingen doen in de hoogte, en eerder naar 1m tot 1,5m hoogte gaan. Deze is hanteerbaar maar wel meer stresgevoelig dan de gewone gut, en wordt ook iets langer (1 tot 1,5m langer)

Vanaf ik alleen woon ga ik wss zo een in huis halen (en als de prijs dan meezit ook een zwartkoppython)
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Leon m
Berichten: 436
Lid geworden op: 28-10-2009 20:39

Bericht door Leon m » 27-01-2011 18:21

dit is een beetje uit eigen ervaring

lampropeltissen zijn de hele dag actief
+ worden niet overdreven groot/dik
- word aangeraden solidair te huisvesten

kousebandjes zijn ook de hele dag actief
+ worden ook niet overdreven groot
- willen nog wel eens lastige eters zijn

tip : laat je op de beurs voorlichten door steven bol http://www.stevenbolgartersnakes.nl/
deze man weet alles over de kouseband slang en neemt de tijd voor al je vragen
en zal je ook aanraden wat voor jou een goede keus zou zijn


boa constictor
+ rustige slang ook om te handteren
- minder / nacht actief

regenboog boa
+ makkelijk hanteerbare slang
- nacht actief

python regius
+ makkelijke eter
- schemer nacht actief

morelia spilota cheynei (tapijt python)
+ makkelijke eter
- pittig karakter & schemer/nacht actief
support your local snake rescue team
webshop: www.thebeanieshop.nl
twitter : http://twitter.com/thebeanieshop

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 27-01-2011 18:51

Om maar even alle opties te beantwoorden:

python's liever niet, ben ik zelf geen grote fan van. Alleen de blue-eyed leucystic, omdat die zo'n leuk kleurtje heeft.
Hoewel ik die hang-dingen (chondro's heten ze geloof ik) wel leuk vind. Maar volgens mij zijn die moeilijk in onderhoud en heel fel.

Boa's zijn leuk, maar dan geen constrictors. Dus een regenboog boa is de enige optie (zandboa's vind ik lelijke rotdingen). Welk formaat terra heeft een regenboogboa nodig?

Een kousenband en lampro lijken me het leukst, maar ik wil er wel meerdere in 1 terra, dat vind ik leuker, dus de lampro valt wat dat betreft af. Ik denk dat ik wel met een kousenband vooruit kan. Ik zal 'm niet teveel hanteren, dus niet eten vanwege stress zal 'm ook niet worden. Ik geef het dier natuurlijk voldoende schuilplaatsjes. Weet iemand ook hoe groot (welk percentage van de bak) het watergedeelte moet zijn, en hoe je dit makkelijk waterdicht kan houden?

Vragenlijst:
- kan je guppen kweken als voedsel in het waterbak-gedeelte van het kousenbanden terra?

- welke soorten vissen eet een kousenband, en zijn niet schadelijk?

- hoe groot word een regenboog boa? en wat is het minimum formaat bak daarvoor?

- zijn haakneusjes echt een afrader vanwege gif, of kan dit nog?

- blijven morelia's hun hele leven rotbeesten?

- welke slangen zijn nou echt dag-actief?

dat was het wel zo'n beetje, als ik mijn keuze gemaakt heb, ga ik materiaal uitzoeken en bestellen (heb nu zo'n 300,- gespaard, dat moet genoeg zijn).
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Leon m
Berichten: 436
Lid geworden op: 28-10-2009 20:39

Bericht door Leon m » 27-01-2011 22:24

persoonlijk denk ik dat je toch in het lampropeltissen en kouseband segment blijft met de dag actieve

lampro`s kunnen bij elkaar als je ze maar geregeld voert en buiten je terra

kousebandjes hoeven geen mega water gedeelte (kan wel)
hier hebben ze gewoon een waterbak maar zitten er nooit in
qua voer : regenwormen , pinky`s , kattevoer uit blik , spiering
eten ook 2 -3 keer per week

regenboog boa`s : grote van je terra is beetje afhankelijk hoe groot je beesten zijn
meeste blijven zo rond de 1,5 - 2mtr uiteraard soms uitschieters

haakneusslang hoewel giftig zou kunnen , ben er persoonlijk niet weg van ook omdat het een vrij kleine slang blijft
zij kauwen het gif in de prooi

morelia`s hebben een pittig karakter neemt wel af naarmate ze ouder worden en wat meer gehanteerd worden

maar zodra je hier langs bent geweest kan je de meeste ook zien / hanteren
kan je ook wat ideeen op doen voor je zelf wat het beste bij je past
support your local snake rescue team
webshop: www.thebeanieshop.nl
twitter : http://twitter.com/thebeanieshop

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 28-01-2011 00:36

Ik wil ook graag kousebandjes en heb me er al aardig op ingelezen, en ik ben al een paar keer bij iemand wezen kijken.

Voordeel van kousebandjes .... zijn erg actief. De persoon waar ik wel eens komt heeft 5 bakken en er beweegt altijd wel wat.
Nadeel zou kunnen zijn dat ze meer tijd kosten wat betreft verzorgen.
De bakken hebben meer verzorging nodig en ook het voeren kost meer tijd dan even een muis ontdooien en geven.
Meer schoonmaken omdat vis toch stinkt (beste zou zijn ook deze apart voeren).

Een grote waterbak is voldoende. Geef bij spiering altijd extra vitamines.
Vrouwen worden vele malen groter als de mannen. Heb je een wat kleiner terra misschien mannen kiezen. Bij een meterbak kun je vrouwen kiezen, maar niet meer als 3, misschien 4.
Ze eten ook kattenvoer, af en toe een pinkie (let op dat ze niet zo groot op kunnen als gutten), wormen (niet te jong, ik heb verhalen gehoord dat een jonge slang eerst een worm at, toen wat vis en toen wilde de worm eruit kruipen ......
Je kunt eigen guppen kweken, maar volgens mij niet als hoofdvoer.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 28-01-2011 10:21

dan ga ik denk ik toch voor de 120x60x80, met misschien een regenboog boa of een morelia, want dat zijn hele mooie beesten, die verhoudings gewijs niet erg dik worden.

Als het kousenbanden worden, moet er inderdaad meer werk in. Maar daar heb ik wel tijd voor denk ik, eens per 1/2 weken bodembedekking verschonen, en elke dag 3 bekertjes water eruit, en 3 er in (als een soort handmatige filter). als het een kousenband word, wil ik een watergedeelte van 40x30x10 erin doen. Hoe, weet ik nog niet.

Haakneusjes vind ik leuk, maar ik vind wel dat ze te klein blijven. Dus die gaan het niet worden.
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Anitaz
Berichten: 1042
Lid geworden op: 20-10-2009 13:41

Bericht door Anitaz » 28-01-2011 17:01

Hmm ik heb ook een kousenbandje teminste in winterslaap nou, krijg gewoon een bak met water en dat is het.

gr Anita
20 rattenslangen
10 koningspythons
1 kousenbandje
muizen en ratten

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 28-01-2011 17:07

werkt ook goed, maar ik wil er een heel mooi terrarium van maken, dus een ingebouwd water gedeelte dat lager ligt dat het grond-gedeelte. Waarschijnlijk zaag ik een stuk betonplex uit dat exact in het terra pas, met een gat erin, wat 1mm groter is dan de waterbak. Dan kit ik de waterbak aan het stuk hout, en plaats ik het hele schot in het terra. zodat het land gedeelte 10cm boven de bodem van het terra uitsteekt, en het watergedeelte in een soort tussenstuk steekt, wat heel mooi verborgen is. Natuurlijk kit ik wel alles mooi af, zodat het dier niet in de tussenruimte terecht kan komen.

Als het een morelia word, maak ik een normaal jungle-terra. Met veel plantjes, lianen, en een grote waterbak. Hetzelfde geld voor de regenboog-boa.

Het voorbeeld voor zoals ik het wil gaan doen met het watergedeelte: http://www.reptielenforum.nl/viewtopic. ... 8&start=15
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Plaats reactie