Mijn Terrarium

Van glas, van hout,zelfgebouwd ? Hier kan je terrecht
Theezeef
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-04-2011 20:03

Mijn Terrarium

Bericht door Theezeef » 21-04-2011 18:15

Hallo allemaal,

Nieuwe camera gekocht en moet deze ff uitproberen dus heb ik foto's gemaakt van mijn Terrariums die ik 3 weken geleden zelf gebouwd heb.

Voorkant:
Afbeelding

Afbeelding

Zijkant:
Afbeelding

Verwarming/Verlichting:
Afbeelding

De Slangen:

1.0 Aztec x Willekeurige
Afbeelding

Afbeelding

0.1 Lavender het Bloodred
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een 1.0 Amber maar die had zich verstopt maar die komt nog.

De maten van de Terrariums zijn 130x70x60 (bxdxh) en de onderste is opgedeeld in 2 gedeeltes die ik nu gebruik voor het voeren van de slangen maar daar komen straks nakweek 2011 in waar ik al druk mee bezig ben om mijn verlanglijstje waar te maken dus vooral SpecialCorns.com en future-morphs.com heel veel succes met jullie kweek :kwijl:

Als verwarming heb ik een 125w Elstein vlakstraler gekozen want die is niet zo hoog (3cm) als de lamp versie daarvan. De bovenste 2 worden elk afzonderlijk geregeld met een Lucky Reptile Thermo Control Pro 2 de onderste Terrariums word de temperatuur geregeld doormiddel van een halogeen spot voor de dag en een warmtemat voor de nacht.

Als dagverlichting heb ik een 8w tl met een prismarooster en als nachtlamp gebruik ik een 8w tl blacklight met prismarooster.

Als ondergrond gebruik ik Hummus (brick) omdat dat lekker goed vocht opneemt en ik maar 1x per week de bak hoef te besproeien wat handig voor mij is en rustig voor de slangen die erin zitten.

Ik maak geen gebruik van bescherming onder mijn vlakstraler wat vast veel liefhebbers doen denken de reden is omdat ik een keer gelezen heb en ik die mening ook deel dat wanneer er een slang op zou zitten en de verwarming gaat aan dat de slang gemakkelijk weg kan (zelfs een slang laat zich niet verbranden) en als er bescherming voor zit (wat ook gloeiend heet word) en de slang heeft zich er toch tussen weten te wurmen kan die niet op tijd weg komen en verbrand die zich wel.

Groeten
Theezeef
Pantherophis Guttatus Guttatus (Rode Rattenslang) 2009
1.0 Amber
1.0 Aztec
0.1 Lavender het Bloodred

Thomas11
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-04-2011 22:07

Bericht door Thomas11 » 21-04-2011 18:24

Wauw ziet er geweldig uit ;)
Ben ook bezig met een bak te maken voor mijn gutten, maar ga er ook een achterwand in maken.
En mooie slangen heb je ook ;)

Mvg,
Thomas

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 21-04-2011 21:36

Super mooie bakken!!!!

Is een 125W keramische straler niet een beetje overkill?
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Theezeef
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-04-2011 20:03

Bericht door Theezeef » 21-04-2011 21:52

Dankje ik vind het zelf ook goed gelukt en de gutjes zijn er ook blij mee...

125w doet uitstekend zijn werk in de terrariums die ik heb, 28 graden warme kant, 23 graden koude kant, onder de straler als die aan is 32 graden en snacht's netjes 20 graden. De straler zit op 1/3 van de bak.

De straler staat natuurlijk niet continu aan alles word gestuurd door een thermostaat.
Pantherophis Guttatus Guttatus (Rode Rattenslang) 2009
1.0 Amber
1.0 Aztec
0.1 Lavender het Bloodred

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 21-04-2011 22:00

Mooie terra's...

Als je toevallig niet weet wat doen mag je ze altijd voor mij ook maken :D
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Theezeef
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-04-2011 20:03

Bericht door Theezeef » 21-04-2011 22:03

Loki schreef:Als je toevallig niet weet wat doen mag je ze altijd voor mij ook maken :D
Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik het graag voor je gedaan 8)7
Pantherophis Guttatus Guttatus (Rode Rattenslang) 2009
1.0 Amber
1.0 Aztec
0.1 Lavender het Bloodred

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 21-04-2011 23:05

Ok.

Ik gebruik zelf ook keramische stralers in een aantal bakken maar bij een aantal soorten ben ik over gegaan op lampen.
In de eerste plaats omdat ik ook een aantal soorten heb wat echte zonaanbidders zijn en ze liever onder een lamp liggen dan onder een straler, vraag me niet waarom maar denk doordat een lamp wat minder intens is en misschien toch ook door de combinatie warmte/licht.

In de tweede plaats omdat ik vind dat de stralers best wel vaak uit staan waardoor de koele kant v/d bakken vrij constant op temperatuur blijven maar aan de warme kant erg veel fluctuatie is.
Nu maakt dat voor schemer/nacht actieve soorten niet zo heel veel uit omdat die toch vaak overdag meer aan de koele kant liggen maar bij de meer dag actieve soorten ben ik overgestapt op warmtelampen.

Ik gebruik bij de gutjes de stralers ook nog steeds maar ben van 100W terug gegaan naar 60W en die houden bakken van 120x60x80 en 120x60x60 zowel aan de koele als warme kant op een wat constantere temperatuur omdat ze er toch langer over doen om het geheel op temperatuur te krijgen. Je hebt daardoor aan de warme kant wat minder een knipperlicht effect wat hotspot warmte betreft.
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Theezeef
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-04-2011 20:03

Bericht door Theezeef » 21-04-2011 23:23

Ik vind dat de stralers redelijk weinig aan gaan en de temp redelijk stabiel blijft maar het kan mogelijk zijn dat ik ook ooit een keer minder wat er in ga doen aldoende leert men zeggen ze.

Ik weet niet of jij ook vlakstralers hebt maar deze zijn maar 3 cm hoog dus met een fittingstraler is er dan toch al snel 10 cm (incl fitting) verschil in de hoogte dus minder warmte direct op de bodem.
Pantherophis Guttatus Guttatus (Rode Rattenslang) 2009
1.0 Amber
1.0 Aztec
0.1 Lavender het Bloodred

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 21-04-2011 23:46

Dat vind ik nu juist het probleem.
Doordat ze redelijk weinig aan gaan ben je dus ook vaak je hotspot kwijt waar de warmte lekker staat te stralen.

Voor gutjes maakt dit niet zo heel veel uit, die zie je er toch weinig tot niet onder liggen zonnen maar mijn Natrix maura of Elaphe dione vinden het heerlijk om onder een brandende lamp te liggen om op te warmen of hun eten te verteren.[/i]
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Theezeef
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-04-2011 20:03

Bericht door Theezeef » 21-04-2011 23:52

voor echte zon/warmte aanbidders zou je dan inderdaat voor minder moeten gaan.
Pantherophis Guttatus Guttatus (Rode Rattenslang) 2009
1.0 Amber
1.0 Aztec
0.1 Lavender het Bloodred

Plaats reactie