Wat te doen aan schubrot?

Vervelt hij wel goed? Is hij ziek? Alles over de gezondheid van je dieren.
Plaats reactie
Rick
Berichten: 4
Lid geworden op: 24-02-2010 00:02

Wat te doen aan schubrot?

Bericht door Rick » 27-05-2011 14:57

Ik heb het vermoeden dat een van mijn slangen schubrot heeft. Nu heb ik bij een reptielen winkel hier in de buurt om advies gevraagd hoe dit op te lossen, de tip was behandelen met waterstofperoxide. Hier werd bij gezegd dat ik de stukjes moest aanstippen elke 3 dagen en als het schubrot zou zijn dat het dan gaat bruisen.
Dit klinkt alsof het dan weg brand. Voor mij klinkt dit niet echt als een fijne manier voor de slang.

Voelt de slang hier wat van en zo ja is het dan erg pijnlijk?
Is dit de enige manier om dit op te lossen of zijn er ook manieren die misschien minder pijnlijk zijn?

Alvast bedankt voor de reactie's

Groeten Rick

Feuer
Berichten: 503
Lid geworden op: 06-10-2010 23:45

Bericht door Feuer » 28-05-2011 13:11

"Schubrot:

Oorzaak: schubrot kan ontstaan door schimmel- of bacteriële infecties aan de schubben. Dit door een waarschijnlijk niet goed geventileerde ruimte met een te hoge luchtvochtigheid.

Symptomen: Vaak aan de onderkant van de slang. Je kunt het zelfs ruiken. De plek ruikt "rot".

Behandeling: De plek goed schoonmaken met een 3% -oplossing van waterstof-peroxide. Dit middel is bij elke apotheek te koop. Deze kuur, dagelijks effectief schoonmaken met waterstof-peroxide, moet tenminste 10 dagen achtereen worden uitgevoerd. "
bron:snakefever.nl

Als je er niet zeker van bent dat het schubrot is, kan je beter ff langs de DA gaan.
Je kan de slang tijdens de behandeling het beste in een terra met kranten op de bodem laten zitten.
De behandeling zelf in een kartonnen doos o.i.d. uitvoeren.
En het is natuurlijk ook handig iets aan de mogelijke oorzaak te doen... zorg dat de bodemvulling schoon en droog is.

Veel suc6 ermee ;)
1.1 Wildkleur '06
0.1 Wildkleur '08
1.0 Amel '10
1.0 Pastel stripe/motley '11
0.1 Anery '13

Plaats reactie