Eetproblemen jonge Pantherophis guttatus

Vervelt hij wel goed? Is hij ziek? Alles over de gezondheid van je dieren.
Leon m
Berichten: 436
Lid geworden op: 28-10-2009 20:39

Eetproblemen jonge Pantherophis guttatus

Bericht door Leon m » 30-10-2009 22:06

Eetproblemen jonge Pantherophis guttatus

Bij jonge gutjes is het algemeen bekend dat er wel eens wat voer geweigerd word. Je kunt je er zorgen over gaan maken, maar het is vooral belangrijk dat je gewoon koel blijft. Veel mensen denken bijvoorbeeld direct aan dwangvoeren, doe dit absoluut niet voordat je het volgende geprobeerd hebt. Het is namelijk geen probleem voor een slang als hij een hele tijd geen voer krijgt.
Dit komt ook in de natuur voor; Daar is ook niet altijd iemand aanwezig die de slang een prooi geeft;

Het is heel belangrijk dat wanneer je bijvoorbeeld net een nieuwe slang hebt dat je deze even een tijd laat wennen aan zijn nieuwe omgeving. Zorg ervoor dat je de slang ongeveer een week de tijd geeft.
Zorg ervoor dat je de temperatuur goed op orde hebt en zorg voor de juiste luchtvochtigheid, ook moet je het terrarium zo plaatsen dat het niet in de tocht staat of op een plek waar vaak mensen langs lopen. Zoals wij mensen hebben slangen ook graag rust. Mede hierom moet je ook zorgen voor voldoende schuilplaatsen.

Je slang wil niet eten wat moet je proberen voordat je denkt aan dwangvoeren; Denk er alleen aan dat je niet teveel in een keer gaat proberen ! Dit werkt averechts !

De eerste tip: Neem een klein doosje en doe het slangetje hierin met een pinky, zet deze dan ergens donker in bijvoorbeeld een kast en laat hem hier een nachtje staan.

Lukt dit niet? hier nog een aantal methodes:

* Kook wat water, Giet dit kokende water vervolgens over de pinky heen tot hij wat "witter" word.
* De pinkie in het kopje te prikken zodat er hersenvocht vrijkomt, komt dit niet eruit druk dan voorzichtig op het kopje zodat er wat hersenvocht uit zal komen.
* Probeer eens een levende pinkie te geven.
* Laat de pinkie naar hagedis ruiken, veel andere dieren zullen ook werken.
* Drenk de pinky eens onder in kippenbouilon voor je hem aanbied (dood).
* Voer een stukje rattenstaart of stukje muizenstaart.

Mocht het nu na ong. 6-8 weken nog niet gelukt zijn kun je gaan denken aan dwangvoeren, hierbij ga je eerst proberen de bek te openen en de pinkie erin te plaatsen. Leg de slang in een bakje en wacht eerst totdat of de pinkie niet op deze manier word gegeten.
Is dat niet het geval raadpleeg dan een ervaren persoon die je leert hoe je moet dwangvoeren !!!

De gouden regel bij dit alles: Overstres de slang niet, geef hem de tijd en houd tussen iedere poging een week rust aan.
support your local snake rescue team
webshop: www.thebeanieshop.nl
twitter : http://twitter.com/thebeanieshop

Anitaz
Berichten: 1042
Lid geworden op: 20-10-2009 13:41

Bericht door Anitaz » 31-10-2009 21:39

Je kan hem wel in kokende water doen, maar je hoef de hersenen niet door te prikken daar merk de slang toch niks van.

gr Anita
20 rattenslangen
10 koningspythons
1 kousenbandje
muizen en ratten

Leon m
Berichten: 436
Lid geworden op: 28-10-2009 20:39

Bericht door Leon m » 01-11-2009 00:14

gaat meer om de geur daarvan
over het algemeen eten ze dan ineens wel
support your local snake rescue team
webshop: www.thebeanieshop.nl
twitter : http://twitter.com/thebeanieshop

Anitaz
Berichten: 1042
Lid geworden op: 20-10-2009 13:41

Bericht door Anitaz » 01-11-2009 10:58

Nee heeft geen nut, is door meerder dierenartsen gezegt en er zit ook geen geur aan.

gr Anita
20 rattenslangen
10 koningspythons
1 kousenbandje
muizen en ratten

Back 2 Basic
Berichten: 123
Lid geworden op: 26-10-2009 11:13

Bericht door Back 2 Basic » 01-11-2009 14:46

@ Leon:

Bij jonge gutjes is het algemeen bekend dat er wel eens wat voer geweigerd word. Je kunt je er zorgen over gaan maken, maar het is vooral belangrijk dat je gewoon koel blijft. Veel mensen denken bijvoorbeeld direct aan dwangvoeren, doe dit absoluut niet voordat je het volgende geprobeerd hebt. Het is namelijk geen probleem voor een slang als hij een hele tijd geen voer krijgt.
Dit komt ook in de natuur voor; Daar is ook niet altijd iemand aanwezig die de slang een prooi geeft;

Dit zou ik iets verder uit willen leggen mede omdat het door een persoon verkeerd kan worden geïnterpreteerd.

Volwassen slangen kunnen mits zij normaliter een goede verzorging hebben met daarbij voldoende voedsel een normale reserve opbouwen zodat zij als dat nodig is (door welke omstandigheid dan ook) terug kunnen vallen op hun reserve.

Jonge slangen hebben vanuit het ei (eidooier) en bij levendbarende slangen (ook de eidooier) ook een beperkte hoeveelheid reserve voedsel waarbij zij meestal tot aan/ na de eerste vervelling kunnen teren. Daarna moeten jonge slangen toch echt wel voedsel tot zich nemen/ krijgen (in gevangenschap) dan is namelijk zo goed als alle reserve op en kunnen ze echt dood gaan aan voedselgebrek.

Dus alle slangen kunnen zonder voedsel voor een bepaalde tijd alleen is de tijd bij jonge slangen aanzienlijk korter van bij een gezonde goed doorvoede volwassen slang.

Dit stukje is als aanvulling op de tekst van Leon zodat mensen die net met slangen beginnen en geen ervaring hebben niet de tekst verkeerd lezen/ begrijpen.

* Verder wil ik nog kwijt dat dwangvoeden echt een alleruiterste redmiddel kan zijn maar dan moet je de hele lijst met mogelijkheden al achter de rug hebben.
1.0 Pituophis Catenifer Annectans Hypo
1.1 Pituophis Catenifer Annectans Applegate
0.2 Pituophis Catenifer Annectans (multi het.)

dancis
Berichten: 80
Lid geworden op: 09-12-2009 01:07

Bericht door dancis » 31-05-2010 00:03

ik heb 2 weken geleden dus een jong gutje gekocht op de beurs in nijmegen , toen heb ik 'm geprobeert te voeren maar hij at het niet dat kon ook wel na de stress van de verhuizing en zo.

Vorige week heb ik 'm gevoerd en toen deed ie nog wel moeilijk maar toen at ie wel ( mijn vrouw wilde 'm sneller ontdooien en heeft er kookend water over gegooid) .Maar met moeite

Nu wilde ik 'm vanavond weer voeren maar toen moest ie weer niet. Ik ontdooi in heet water.

Is dit nog steeds stress of is er wat anders aan de hand? De andere slang pakt zijn prooi en is binnen 5 minuten weg.

Ze worden allebei gevoerd in een aparte curver.

Wat kan ik het beste doen? morgen nog een keer proberen en wat is dan beter gewoon ontdooit in heet water doen of kokend water?

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 31-05-2010 00:09

Gewoon weer een weekje w88 met proberen te voeren.
Als je te vaak probeert, wekt dit ook alleen maar stress op bij de slang.
Kan 't niet zijn dat 't beestje moet gaan vervellen?
Dan willen ze nog wel 'ns weigeren.
Een 9-tal Gutten beestjes

dancis
Berichten: 80
Lid geworden op: 09-12-2009 01:07

Bericht door dancis » 31-05-2010 00:20

niet dat ik weet , misschien dat ze er net tegen aan zit , maar ze is nog niet flets geweest.

De andere is eerst een paar dagen troebel en dan weer helder en dat met een paar dagen is het gebeurt , dus herken het nu wel als ze moet vervellen.

Ik hou het morgen nog wel even voor anders , eventueel even kokend water erover en als ze het met een paar minuten niet aan begint dan proberen we het volgende week wel weer

dancis
Berichten: 80
Lid geworden op: 09-12-2009 01:07

Bericht door dancis » 31-05-2010 18:20

Nou heb vandaag nog een keer een fuzzie aangeboden , eerst ontdooit in de koelkast dan in heet water opgewarmd , maar na 10 minuten nog steeds geen interesse.

Toen maar even kokend water op gegoten en nog een keer aangeboden maar ook hier na ongeveer 15 minuten.

Beestje maar uit de curver gehaald en anders een kijken of ik een of 2 levende fuzzies kan regelen dan die volgende week maar eens proberen misschien dat ze alleen levend gewent is.

Want ze als je voor het kopje de muis een beetje beweegt dan trekt ze eerder weg en lijkt het of ze er bang voor is 8)7 en als je het dan zo'n kwartier in de bak laat liggen en met rust laat dan gaat ze door de hele bak maar toont verder geen interesse

Anitaz
Berichten: 1042
Lid geworden op: 20-10-2009 13:41

Bericht door Anitaz » 31-05-2010 18:56

Misschien een leer voor de volgende keer, vraag wat de dieren gewend zijn om te eten, je woont tever weg anders had ik je kunnen helpen met levende fuzz.

gr Anita
20 rattenslangen
10 koningspythons
1 kousenbandje
muizen en ratten

Plaats reactie