Discussie : is slangenhouden 'normaal'?

Welke ondergrond heb je? Waarom voer je levend? Discusieer hier met anderen over het hoe en waarom.
Tivoli
Beheerder
Berichten: 704
Lid geworden op: 15-09-2009 23:58

Discussie : is slangenhouden 'normaal'?

Bericht door Tivoli » 07-12-2009 22:57

Bij deze wil ik graag een discussie opstarten die ik al met vele mensen heb gevoerd.

'Men' vind dat slangen geen algemeen geaccepteerde huisdieren zijn,en vragen zich af waarom andere mensen slangen in huis nemen.
'Ze' vinden dat je met een slang niks kunt,zoals je bij een hond op sport kunt,op paarden kunt rijden etc.
(Vertel mij dan eens wat je met vissen kunt,of de kat zo goed luisterd,en of je vogel in zijn kooitje kilometers kan vliegen...)
Maargoed.
Hierop komt een eeuwig welles-nietus-spelletje van steeds meer mensen die slangen wel of niet 'normaal' vinden.

De meest uiteenlopende redenen worden genoemd:
Een slang in een terra is niet in zijn natuurlijke omgeving.
Oke. Kan ik in komen. Maar is een paard in een stal van 3 bij 3 dan wel natuurlijk? Of een hond die pootjes moet geven voor zijn koekje van gemalen vleespoeder?

Je kunt niks met een slang,want slangen kennen geen affectie voor mensen.
Tja. Heikel punt. Volgens mij is er geen enkel dier ter wereld die in de loop van de evolutie besloot dat hij mensen wel leuk vond,en er maar bij ging wonen :Y) . Elk huisdier wat wij kennen,hebben wij tot huisdier gemaakt.De hoofdreden waarom een dier 'gehecht' aan je raakt is heel simpel: eten. Hij is niet meer in zijn natuurlijke omgeving,kan niet zelf voor zijn eten zorgen,dat moet jij doen.
Slangen denken misschien niet : ah,daar is mijn lieve baasje...maar in mijn ogen hebben we huisdieren uitgevonden voor ons eigen plezier,en niet omdat dat dier het zo graag wilde.

Dan nog het al oude,uitgekauwde : slangen zijn eng,vies of gevaarlijk.
Tja. Ieder zijn ding denk ik maar zo.
Sommigen zijn bang voor slangen,anderen voor honden...
Gevaarlijk? Elk dier heeft zijn risico's.
Honden kunnen bijten,katten kunnen krabben,paardrijden kan fataal aflopen en zelfs het kleinste muisje hapt wel eens van zich af.
Dus gevaarlijk is nogal een uitgesproken ruim begrip.
Gifslangen,ja,die zijn heel wat risicovoller dan een muisje...maar als we toch gaan 'wat-als-en' : blijf dan maar meteen in je bed.Hoe gevaarlijk denk je wel niet dat autorijden is? Of überhaupt de lucht die je inademt?


*haalt adem*

Wat vind jij nou?

*Is het nou echt zoveel anders dan een kat,muis,hond,koe,struisvogel of what ever?
*Is een slang die in een terrarium zit nou echt zoveel zieliger dan een hond in een huiskamer,of een paard in de stal?
*En ook vooral: vind jij dat je niks hebt aan je hobby,als in: je kan het niet kammen,je kan er niet op rijden,het geeft geen melk en geeft geen pootjes?

*Wát vind je dan wel zo leuk aan slangen,als ze al die dingen niet kunnen doen?
*Denk je dat slangen hun eigenaar/verzorger 'herkennen' , zo ja, wat zouden ze daar dan bij kunnen denken/voelen??

Ik vind dit een zeer interessante discussie,die ik graag met jullie zou delen :)
Afbeelding

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 07-12-2009 23:26

Er zijn 2 dingen die ik tot nu toe gehoord heb.

1) EEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeng
2) Wat moet je er nou mee ...



1) Eng is een ruim begrip. Waarom is het eng. Ik vindt een rotweiler ook eng. Ik ben zelf een keer door 1 gebeten, en mijn vorige hond zelfs 2 x. Herders vindt ik ook eng ...... waarom? Geen idee. Gevoel.
Slangen worden 'eng' gemaakt door de TV. Kijk naar AP en dan zie je alleen maar gevaarlijke gifslangen die levensgevaarlijk zijn en die alleen Steve Irwin en nog een paar gekken zomaar kan pakken. Ja natuurlijk zijn die eng.

2) Wat moet je ermee. Wat moet je met een parkiet. Wat moet je met een aquarium. Precies hetzelfde. Je KIJKT erna. Het is gezellig, leuk .. vooral als hij fratsen uithaalt. Ok ze liggen wat meer als een vogel. Maar wanneer zien kinderen nou hamsters ..... als ze in bed liggen want overdag slapen die dingen.

Wat heb ik met slanen ...
Ik was vroeger al zeer ge ... euh ... intrigeerd?
Aangetrokken tot slangen. Ik wilde een spreekbeurt doen over slange dus ik had een heel verhaal gemaakt. Uit een encyclopedie van alles uitgehaald en opgeschreven. Aan mijn ouders laten zien ...
Dat kun je niet doen, dat zijn enge dieren dat vindt niemand leuk. Zoek een leuk dier ... (het is een bever geworden uiteindelijk).

Maar je gaat natuurlijk niet zo'n gifslang houden. Of zo'n grote boa oid, die jou kan wurgen. Die een mens kan verslinden ....
Pas later merkte ik dat je ze ook als huisdier kon houden. Dat er ook kleinere soorten zijn. Die geen 6 meter lang worden, en die geen gif hebben, en die er WEL leuk uitzien, en dan ook nog in zoveel verschillende mooi kleuren :D
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 08-12-2009 00:15

*Is het nou echt zoveel anders dan een kat,muis,hond,koe,struisvogel of what ever?

++ Het is zeker niet het zelfde, ze hebben geen knuffelgehalte, zijn niet aaibaar zoals een hond of kat, ze hebben geen vacht of veren maar schubben waardoor ze vaak vergeleken worden met vissen die wel slijmerig zijn. Je kunt ze niet africhten of actief mee bezig zijn zoals een hond of paard.

*Is een slang die in een terrarium zit nou echt zoveel zieliger dan een hond in een huiskamer,of een paard in de stal?

++ Niet niet zieliger, dit vind ik ook geen goede vergelijking. Een paard staat niet z'n hele leven in de stal maar komt ook in de wei of wordt op gereden. Hetzelfde geldt voor honden, die worden uitgelaten of men gaat een cursus doen of andere hondensport.
Een slang leeft in het wild ook in een kleine ruimte en verlaat deze als hij op zoek is naar voedsel, soms blijven ze wel een half jaar op dezelfde plaats liggen te wachten op een prooi.

*En ook vooral: vind jij dat je niks hebt aan je hobby,als in: je kan het niet kammen,je kan er niet op rijden,het geeft geen melk en geeft geen pootjes?

++ Nee dat vind ik niet maar datzelfde geldt denk ik ook voor mensen die tropische vissen of vogels houden en er van kunnen genieten om naar het gedrag, de bouw en kleuren van hun dieren te kijken.

*Wát vind je dan wel zo leuk aan slangen,als ze al die dingen niet kunnen doen?

++ Ik heb ergens gelezen dat het angstgevoel wat al eeuwen bestaat bij de mens t.o.v. slangen bij sommige mensen verandert in respect en fascinatie. Ik kan uren voor m'n terra zitten kijken naar het gedrag ook al komen ze soms amper hun schuilplaats uit...hahaha
Hetzelfde als bijv. bij wolven, de mens is al eeuwen bang voor wolven maar er is nog nooit bewijs geweest dat een mens werd aangevallen om opgegten te worden. Een wolf zal altijd proberen te vluchten.
En toch blijven hele bevolkingsgroepen dit doodenge dieren vinden.


*Denk je dat slangen hun eigenaar/verzorger 'herkennen' , zo ja, wat zouden ze daar dan bij kunnen denken/voelen??

++ Hiervoor heb ik nog te kort slangen maar heb wel gelezen dat slangen wel herkennen als er bijv. een ruitje open gaat en dit vaak betekent dat er gegeten kan worden. Ik denk dat ze je misschien op den duur ook wel herkennen aan je geur maar denk persoonlijk niet dat ze iets voelen van genegenheid, eerder als iets van, ok, deze geur is ok en geen gevaar.

Ik denk dat veel wat hier staat niet alleen op mij slaat of alleen op andere slangen bezitters maar op veel mensen die er "andere" huisdieren op na houden zoals bijv. neusberen, servals, tijgers, wolven, schorpioenen e.d.
Zelf hebben we verschillende muizensoorten en die zijn lang allemaal niet hanteerbaar maar die hebben we ook puur als kijkdiertjes.

Zelf heb ik niet veel negatieve reacties gehad op het houden van slangen, wel wat terughoudendheid maar uiteindelijk toch ook weer positief en mensen die vroegen of ze eens mogen komen kijken.
Meer negatieve reacties gehad op het houden van muizen, getver, je mag wel oppassen dat je geen enge ziektes krijgt of mensen die er gewoon bang voor zijn.
Ik denk dat veel mensen er toch een beetje bang voor zijn omdat het roofdieren zijn en dichter bij de natuur staan dan de gedomesticeerde honden en katten.
Mijn laatste punt is dat ik denk dat mensen die er "andere huisdieren" op na houden over het algemeen meer interesse hebben in de natuur in het algemeen dan de gemiddelde huisdierenliefhebber.

Ik stop er nu mee,......... kramp...... :D
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Puncky
Berichten: 414
Lid geworden op: 19-11-2009 19:41

Bericht door Puncky » 08-12-2009 13:55

een hond is een afstammeling van een wolf dus dat is ook niet natuurlijk.
In de jaren hebben ze het zo gefokt dat het huisdieren zijn en als een hond al niet wil luisteren moet het naar training.
Vogels in een kooi is idd ook niet natuurlijk er zijn mensen die de vogels los laten vliegen door de kamer.
Heb zelf vogels maar losvliegen nee dan moet ik er achter 6 aan opslot als ze weer de kooi in moeten.
knaagdieren houden in een kooi kan ook niet ze moeten ruimte hebben.
zo kan je idd door gaan met elke huisdier.
Slangen heeft mij als kleinkind al getrokken;de kleur - grote - soorten- gedrag etc,.....kon uren in een reptielenhuis vertoeven als de rest van de familie buitenstond te wachten....tot ze me opslot kwamen halen.
Zelf nooit reptielen aangeschaft tot ik Ron tegenkwam en hij zijn slangen mee nam hier heen.
Iedereen heeft een hobby want wat heb je aan sigarenbandjes - luciferdoosjes - postzegels - die stop je in een map doos of wat dan ook en je zet het weg.
Naar de slangen kan je altijd kijken je hoeft er niets voor te pakken.
Slangen zijn zielig (maar dat zijn alle dieren) als er niet naar ze om wordt gekeken verzorgd worden.
Slangen hebben geen knuffel gehalte nee maar ik knuffel ook niet met honden - katten - konijnen- cavia's etc ivm allergie.
Honden en katten lopen of liggen geregeld in de weg.

Vraag altijd wat is er dan eng aan een slang maar niemand kan er een andwoord op geven.
Dan geef ik een ander voorbeeld bv een vogel maar dat is normaal daar is het volgens hun niet mee te vergelijken.

ThaBarman
Berichten: 292
Lid geworden op: 18-11-2009 20:30

Bericht door ThaBarman » 08-12-2009 18:52

Ben erg moe van het werken, zie drom de post van Eline (Puncky)

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 08-12-2009 21:55

ThaBarman schreef:Ben erg moe van het werken, zie drom de post van Eline (Puncky)
Luilak :dev:
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

ThaBarman
Berichten: 292
Lid geworden op: 18-11-2009 20:30

Bericht door ThaBarman » 09-12-2009 11:38

:D 1 huis zelfde gedachten :P

Leon m
Berichten: 436
Lid geworden op: 28-10-2009 20:39

Bericht door Leon m » 09-12-2009 18:29

tja wat is normaal
wat normaal is voor de 1
kan kompleet bizar zijn voor de ander

net als met smaak
want over smaak valt niet te twisten

alleen veel mensen zijn gewoon wat kortzichtig
van een slang is geen huisdier en aaa zielig levend voeren
maar wel 10kilo kip halen uit de supermarkt hehe

HALLO die kip was ook ooit een levend beestje
8)7
support your local snake rescue team
webshop: www.thebeanieshop.nl
twitter : http://twitter.com/thebeanieshop

Back 2 Basic
Berichten: 123
Lid geworden op: 26-10-2009 11:13

Bericht door Back 2 Basic » 25-03-2010 12:10

@ Leon:
Mensen zijn vaak hypocriet want die kip is toch al dood.....
Natuurlijk is die kip dood maar voor het slachthuis nog niet....
En aan hun handen kleeft geen bloed want zij hebben immers die kip niets aangedaan....

Reptielen zijn voor mensen met een allergie tegen gevederde en/of behaarde huisdieren een prima uitkomst.

Huisdieren hebben wij zelf "gemaakt" want als je ver...... heel ver terug gaat in de tijd hadden de "oermensen" ook geen mamoet thuis in de grot liggen..... of zo'n lieve waakzame sabeltandtijger.....
* even voor de wakkere vogels onder ons, de Flinstones hadden zelfs dino's als huisdier of als werkhulpje.....

Huisdieren zijn ontstaan doordat dieren met een oppertunistische inslag het restafval dat bleef liggen bij ons nomadisch bestaan verder opaten.

Wij mensen eigenen ons het recht toe om dieren in een hokje (lees een voor het dier passende leefomgeving) te stoppen en dat voor ons plezier te houden en evt. mee te kweken.

Maar nu terug naar de slang als huisdier.....

Heel veel mensen hebben zoiets van getver, vies, eng, gevaarlijk en ga zo maar door.
Als je dan die zelfde afkeurende mensen in huis hebt kunnen ze hun ogen niet van het terrarium afhouden en als de slang dan beweegt komen ze los van hun stoel..... KIJk....KIJK..... hij beweegt.....
Vervolgens zitten ze met hun neus strak tegen het glas en aan het eind van de avond willen ze de slang toch eigenlijk wel vasthouden......

Ik hou zelf slangen omdat ik van kleins af aan ze verschrikkelijk fascinerend en magisch vind. Mijn Vrouw en haar zoon tje beide allergisch waren voor behaarde huisdieren en dit gaf mij de mogelijkheid om hierop in te spelen met REPTIELEN.....

Wat een ander er van vindt...... LB


* LB= lekker belangrijk....

Mensen met reptielen zijn toch al vreemd..... DUS...... lekker JOUW ding doen!!!!


greetz H@ns
1.0 Pituophis Catenifer Annectans Hypo
1.1 Pituophis Catenifer Annectans Applegate
0.2 Pituophis Catenifer Annectans (multi het.)

CaDen
Berichten: 14
Lid geworden op: 24-04-2010 22:41

Bericht door CaDen » 26-04-2010 13:40

Wij hebben ook aan variëteit aan huisdieren, allemaal voor ons eigen plezier en omdat we toch anders willen zijn dan anderen.
Sinds wij een gutje in huis hebben zijn er al een paar geweest die niet meer langs wilden komen, maar na een poosje staan ze toch weer voor de deur.
Ieder moet gewoon aan dieren houden wat hij/zij leuk vind, zolang er maar wel goed voor gezorgd word.
Wij hebben 3 axolotl's in huis, die zijn in het wild zo goed als uitgestorven, wat heb je eraan? ga maar poosje kijken en keer voeren met voederpincet, kun je lachen :)
Zodra we er ruimte voor hebben komen er nog meer terra's te staan voor o.a. Baardagaamen.
Het is niet alleen het houden ervan maar ook het creëren van een goede leefomgeving en zelf (in ons geval) een mooie goed passende terra te maken, het uitzoeken wat je nodig bent voor zo'n beestje enz.
0.1. Pers/straatkat kruising
0.1. Rottweiler/Labrador kruising
180L aquarium met verschillende soorten vissen
1.2. axolotl, albino, albino-goud en een bruine
0.1. Pantherophis Guttatus wildkleur

Plaats reactie