Wat betekent "HET"

Leerzame info over de genetica
Plaats reactie
specialcorns johan
Berichten: 90
Lid geworden op: 07-04-2010 21:05

Wat betekent "HET"

Bericht door specialcorns johan » 20-04-2011 22:50

Wat betekent het???
Het is een afkorting van hetrozygoot, hetrozygoot betekend niets anders dan 2 verschillende allelen. Laat het me uitleggen aan de hand van een tekening van een bus.
Veronderstel: de twee rijen van vierkantjes zijn stoelen in een bus.
Elke rij van stoelen vertegenwoordigt een chromosoom.
Afbeelding
Er zijn 2 rijen zodat de bus in zijn geheel een paar chromosomen vertegenwoordigt.
Afbeelding
Iedere stoel vertegenwoordigt een gen.
Afbeelding
De plaats van elke stoel is een locus.
Afbeelding
De genen op de overeenkomstige plaatsen in de twee rijen vertegenwoordigen een allel. recht omhoog dus vormen ze een genen paar.

Met andere woorden, zijn het gen op de vijfde stoel in de bovenste rij en het gen op de vijfde stoel in de onderste rij een allel.
Even als het gen op de zesde stoel in de bovenste rij en het gen op de zesde stoel in de onderste rij ook een allel zijn.
Maar het gen op de vijfde stoel in de bovenste rij en het gen op de zesde stoel in de onderste rij zijn dus GEEN allel.



Zoals boven vermeld, betekent hetrozygoot (het) dat de 2 allelen in een genpaar niet het zelfde zijn.
Een heterozygoot genpaar kan een normaal gen en een recessief mutantgen bevatten. Of een normaal gen en een dominant mutantgen. Of een normaal gen en een codominant mutantgen. Of twee verschillende mutantgenen.Het enige wat er dus aan de hand is, dat de 2 genen niet het zelfde zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Cheers Johan
Afbeelding

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 20-04-2011 22:58

Weer wat bijgeleerd :)
Een 9-tal Gutten beestjes

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 21-04-2011 10:06

Ik snapte het al, omdat ik bij biologie dit soort dingen al krijg, en me al behoorlijk heb verdiept in gut-kunde. Maar ik vind dit echt veel makkelijker dan alles wat ik eerder heb gezien. Heel erg bedankt hiervoor. Je legt het beter uit dan mijn biologielerares :D.
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 21-04-2011 15:13

Gideon schreef:Ik snapte het al, omdat ik bij biologie dit soort dingen al krijg, en me al behoorlijk heb verdiept in gut-kunde. Maar ik vind dit echt veel makkelijker dan alles wat ik eerder heb gezien. Heel erg bedankt hiervoor. Je legt het beter uit dan mijn biologielerares :D.
Een biologie leraar kent ook niet veel van bussen he:D
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 22-04-2011 12:21

Dat klopt
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

specialcorns johan
Berichten: 90
Lid geworden op: 07-04-2010 21:05

Bericht door specialcorns johan » 24-04-2011 14:58

Gideon schreef:Ik snapte het al, omdat ik bij biologie dit soort dingen al krijg, en me al behoorlijk heb verdiept in gut-kunde. Maar ik vind dit echt veel makkelijker dan alles wat ik eerder heb gezien. Heel erg bedankt hiervoor. Je legt het beter uit dan mijn biologielerares :D.
Dankje wel 8)
Hoop dat sommige mensen er echt iets aan hebben.

Cheers Johan
Afbeelding

Plaats reactie