Vraagjes Dino

Er bestaan geen domme vragen,stel ze hier!
Plaats reactie
Dino
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-11-2012 05:10

Vraagjes Dino

Bericht door Dino » 12-11-2012 20:49

Ik heb ook al enkele vraagjes (als dit niet goed is mogen de beheerders het topic splitsen of zal ik mijn vragen in een gepast deel opnieuw stellen :) );
- Zijn er enkele fokkers bij mij in de buurt?
- Heeft er iemand een foto van een caramel lavender cinder of bestaat deze morph nog niet? (ik heb ians vivarium al afgezocht)
- Is er een calculator die redelijk compleet is en nog werkt? (de meeste links werken niet meer)
- Kan een broedmachine voor kippeneieren ook gebruikt worden als broedstoof voor slangeneieren?
- Welke afmetingen hebben rattenslangen op bepaalde leeftijden? Bijv als ze uit het ei komen, als ze 6 maanden oud zijn, als ze een jaar oud zijn en als ze klaar zijn om te paren?
- En op welke leeftijd heeft de rattenslang ongeveer zijn uiteindelijke lengte bereikt?
- Is het wel een goed idee om op een beurs een slang te kopen? Waar moet ik voor oppassen?
- Kunnen mannen in eenzelfde terra gehouden worden?
- Waar selecteren fokkers eigenlijk op? Gezondheid, lengte, kleur, temperament?
De rest ben ik even vergeten, maar dat zal wel al genoeg zijn om mee te beginnen hé :+ Ik wou niet meteen voor alle vragen aparte topics gaan openen :P



En er schiet mij nog een vraagje te binnen; ik zie vaak 'het' staan bij morphs en ik had even uitgedokterd dat dat heterozygoot betekend (correct?), maar geldt dat voor dominante of recessieve eigenschappen of voor allebei?

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Re: Vraagjes Dino

Bericht door GarField000 » 12-11-2012 21:48

Dino schreef: - Zijn er enkele fokkers bij mij in de buurt?
Vast, anders zijn er in belgie ook beursen. Antwerpen, Gent en Lebbeke ga ik zelf altijd heen. Genk zou ook een reptielenbeurs komen maar die is volgens mij niet doorgegaan.
Dino schreef: - Heeft er iemand een foto van een caramel lavender cinder of bestaat deze morph nog niet? (ik heb ians vivarium al afgezocht)
De combo die jij vraagt ken ik niet. caramel lavender ken ik wel, en cinder ook, maar niet samen.

Dino schreef: - Is er een calculator die redelijk compleet is en nog werkt? (de meeste links werken niet meer)
die van iansvivairum gebruik ik meestal. Hij is nu uit de lucht maar normaal doet hij het wel.
Dino schreef: - Kan een broedmachine voor kippeneieren ook gebruikt worden als broedstoof voor slangeneieren?
Ik weet niet hoe je kippeneieren uitbroedt :) ....
Als de luchtvochtigheid maar hoog is, en de temperatuur stabiel lijkt me dat verder geen probleem.
Dino schreef: - Welke afmetingen hebben rattenslangen op bepaalde leeftijden? Bijv als ze uit het ei komen, als ze 6 maanden oud zijn, als ze een jaar oud zijn en als ze klaar zijn om te paren?
Dat is heel lastig te zeggen. Het ligt per dier anders, het ligt eraan hoeveel ze eten ..... Daar kan dus heel veel verschil in zitten.
Geboren worden ze rond de 20 cm ....
Ik heb 5 dieren van 2011, en die verschillen best veel in lengte en dikte.
Ze zijn 'volwassen' rond de 3 jaar. Geslachtsrijp zijn ze niet naar lengte maar gewicht. Ik heb 3 dames uit 2009 en met 1 zou ik volgend jaar kunnen kweken, terwijl ik anderen ken die al een nest gehad hebben van hun slang uit 2009.
Een goed gewicht zou 400 gram zijn, maar vanaf 350 gram zou het kunnen.

Dino schreef:
- En op welke leeftijd heeft de rattenslang ongeveer zijn uiteindelijke lengte bereikt?
Als hij dood gaat :).
Een slang groeit zijn hele leven .... in het begin natuurlijk veel sneller, maar met elke vervelling is hij groter geworden, dus dat blijft hij zijn hele leven doen.
Dino schreef: - Is het wel een goed idee om op een beurs een slang te kopen? Waar moet ik voor oppassen?
Je kan beter een slang op de beurs komen dan in een dierenwinkel. Nog beter bij een bekende kweker .... Deze staan ook altijd op de verschillende beursen. Op grote beursen staan ook vaak handelaren en van die grote buitenlandse 'kwekers'.
Waar je op moet letten hoe de dieren er in zijn geheel met zijn allen uitzien. Zijn ze mooi groot of zien ze er mager uit. Zondag bv was ik op nijmegen, en daar stond een man met een stuk of 30 rattenslangen. Er stond een 'fire' voor 25 euro dier eruitzag of hij nog nooit gegeten had. Er zat ook een 'snow' met een best groot hoofd, maar heel dun lichaam .... en ik dacht .. die heeft al een tijd niet gegeten ...... in ieder geval niet goed. Zo'n tafel laat ik dan gelijk links liggen ook al ligt er iets moois. Deze man wil ten koste van alles verkopen.
Zelf verkoop ik nakweek dieren pas na minimaal 2 maanden, en dan moeten ze goed gegeten hebben, en goed groeien. Dat zie je aan de dieren .....
Dino schreef: - Kunnen mannen in eenzelfde terra gehouden worden?
Officieel zeggen ze dat je guttata's niet samen mag houden omdat ze kannibalistisch zijn. Dit zie je vooral in de USA.
Ik heb een bak met 2 volwassen vrouwen, 3 vrouwen uit 2009, 5 vrouwen uit 2011, 1 volwassen man, 3 mannen uit 2012. Dus 5 terra's he, niet allemaal bij elkaar :D. het kan dus prima. Maar dan mag je NOOIT in hun terra voeren.
Dino schreef: - Waar selecteren fokkers eigenlijk op? Gezondheid, lengte, kleur, temperament?
Ligt eraan wie :). Kwekers (geen fokkers) die een speciale kleur willen kweken zoeken dus op kleur. Dat doen de meeste wel denk ik. Je vind iets mooi of niet. Als ik naar mezelf kijk .. als het motley is moet het motley zijn .. dus mooie ronde stippen ... allemaal en over het hele lichaam. Als er 2 stippen in elkaar overlopen moet ik hem niet. Ik wil perse mooie stippen, ik hoop dat mijn jongen dan ook diezelfde stippen krijgt. Ga je kweken met dieren die half streep/motley zijn zul je volgens mij nooit meer ronde stippen of strepen krijgen ... dus daar let ik bv op.
Dino schreef: ik zie vaak 'het' staan bij morphs en ik had even uitgedokterd dat dat heterozygoot betekend (correct?), maar geldt dat voor dominante of recessieve eigenschappen of voor allebei?
Hetrozygoot inderdaad. Dat is voor beide volgens mij.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Dino
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-11-2012 05:10

Re: Vraagjes Dino

Bericht door Dino » 12-11-2012 22:26

Heeeeeeel erg bedankt voor je antwoorden ^^ Hier ben ik al wat mee!
GarField000 schreef:
Dino schreef: - Heeft er iemand een foto van een caramel lavender cinder of bestaat deze morph nog niet? (ik heb ians vivarium al afgezocht)
De combo die jij vraagt ken ik niet. caramel lavender ken ik wel, en cinder ook, maar niet samen.
Maar zou het genetisch wel kunnen?
GarField000 schreef:
Dino schreef: - Kan een broedmachine voor kippeneieren ook gebruikt worden als broedstoof voor slangeneieren?
Ik weet niet hoe je kippeneieren uitbroedt :) ....
Als de luchtvochtigheid maar hoog is, en de temperatuur stabiel lijkt me dat verder geen probleem.
In een broedmachine voor kippeneieren moet de temperatuur sowieso stabiel zijn en de luchtvochtigheid speelt ook een grote rol, die zijn allebei in een degelijke machine goed te regelen. Helaas heb ik maar een goedkoop primitief ding :P
Kan je de eieren ook gewoon bij de slangen laten?
GarField000 schreef:
Dino schreef: - Welke afmetingen hebben rattenslangen op bepaalde leeftijden? Bijv als ze uit het ei komen, als ze 6 maanden oud zijn, als ze een jaar oud zijn en als ze klaar zijn om te paren?
Dat is heel lastig te zeggen. Het ligt per dier anders, het ligt eraan hoeveel ze eten ..... Daar kan dus heel veel verschil in zitten.
Geboren worden ze rond de 20 cm ....
Ik heb 5 dieren van 2011, en die verschillen best veel in lengte en dikte.
Ze zijn 'volwassen' rond de 3 jaar. Geslachtsrijp zijn ze niet naar lengte maar gewicht. Ik heb 3 dames uit 2009 en met 1 zou ik volgend jaar kunnen kweken, terwijl ik anderen ken die al een nest gehad hebben van hun slang uit 2009.
Een goed gewicht zou 400 gram zijn, maar vanaf 350 gram zou het kunnen.
Ik stelde deze vraag vooral om op een beurs de leeftijden van de slang ongeveer te kunnen weten. (ik vertrouw niet zo snel mensen enkel op hun woord...) Nog enkele tips hiervoor? Wat zou een 'veilige' leeftijd zijn om mee te beginnen?
GarField000 schreef:
Dino schreef: ik zie vaak 'het' staan bij morphs en ik had even uitgedokterd dat dat heterozygoot betekend (correct?), maar geldt dat voor dominante of recessieve eigenschappen of voor allebei?
Hetrozygoot inderdaad. Dat is voor beide volgens mij.
En heeft het dan betrekking op alles wat erachter komt of enkel de eerste kleur die erachter staat?


En verder; Er bestaan zoveel kleurtjes en patronen en effecten, hoe weet ik nu op een beurs of de morph die ze zeggen dat het is dat ook werkelijk is? Is er een manier om dat na te gaan? Ik kan nog niet echt de kleuren herkennen dus in feite kunnen ze mij gewoon wat wijsmaken hé? :P

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 12-11-2012 22:57

caramel lavender cinder
Cinder komt van 1 dier gevangen in Florida Keys.
Je hebt amel cinder, wat een combo is van amel en cinder.
Lavender-Caramel is gewoon Lavender met Caramel.
Je zou in theorie dus een Lavender-Caramel kunnen verparen met Cinder, en daar de jongen weer op elkaar zetten, maar wat dat precies word week ik niet.

Vaak zijn de broed stoven gewoon 'primitief'.
Een glazen bak met een deksel en een beetje lucht. Doe hier een 20 cm water in ... gooi daar een waterverwarming in en gooi die op een temp. Leg dan op een rooster een bakje met eieren op vermuliet. Eerst even proefdraaien met de temperatuur ....
Je kan de eieren ook bij je slang laten, maar de kans is dan een stuk kleiner aangezien de temp in de avond/nacht een stuk lager is. Je moet dan ook wel een speciale bak maken waar de eieren in gelegt kunnen worden en waar de slang dan op kan broeden. De slang zal dan al die tijd niet eten en er alleen af en toe af komen voor water.

Ga een keer naar een beurs en ga dan kijken. Bij de 'grote'buitenlandse kwekers is het nooit goed in te scdhatten. Ik heb op de beurs van januari wel eens dieren gezien die al een jaar oud waren, maar er nog 3 maand oud uitzagen. Ze krijgen bij zo'n handelkweker veel minder vaak eten als bij een hobby kweker.
Een veilige leeftijd .... persoonlijk vind ik 2 maanden goed eten.

Of het werkelijk is kun je niet altijd zeggen. Al helemaal niet als het gaat om hetjes. Daar moet je echt zeker van de kweker. De grote handelaren schrijven de hetjes er nooit op. sommige alleen de echte hetjes, en soms zelfs de possible hetjes. Als je echt een kweekdier wilt zou ik die alleen kopen bij een kweker die je echt kunt vertrouwen. Misschien zelfs bij hem thuis halen ipv op een beurs om zo ook de ouderdieren te kunnen zien.

Amel .het anery, bloodred p/h butter

Hij is een Amel
Hij is hetrozygoot voor Anery EN Bloodred
Hij is MOGELIJk het voor Butter (alleen te controleren door ermee te kweken).
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Dino
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-11-2012 05:10

Bericht door Dino » 12-11-2012 23:25

_O_ Dank je!! _O_

Plaats reactie