gutjes voederen...

Er bestaan geen domme vragen,stel ze hier!
Plaats reactie
PeeWee
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-11-2012 09:03

gutjes voederen...

Bericht door PeeWee » 28-07-2013 23:03

Ik merk dat veel liefhebbers verkiezen om gutjes te voederen buiten hun terrarium, afzonderlijk in aparte bakjes. Zijn hier redenen voor? Wat zijn de voordelen? Zijn er nadelen? Graag reactie rond dit onderwerp...

Feuer
Berichten: 503
Lid geworden op: 06-10-2010 23:45

Bericht door Feuer » 29-07-2013 11:55

Ja, daar zijn redenen voor...

De voordelen:
Als beginner voerde ik 2 slangen in hetzelfde terrarium, de een was eerder klaar met eten en ging achter de prooi van de ander aan (die al aan het eten was), en beet de andere slang in het hoofd, dat is dus een reden.
Als ze in aparte bakken gevoerd worden krijgen ze geen bodembedekking mee naar binnen.
Hygiëne, als ze buiten het terrarium eten, is het voor mij gemakkelijker het terrarium schoon te maken.
Hier worden ook de jonge slangen (die al in aparte bakjes zitten) in aparte bakjes gevoerd, kan ik de bakjes waar ze normaal in zitten goed schoonmaken.
En zullen vast nog meer voordelen zijn.

De nadelen:
Tja, miss dat ik een paar grote curvers in de douche moet afwassen :P
1.1 Wildkleur '06
0.1 Wildkleur '08
1.0 Amel '10
1.0 Pastel stripe/motley '11
0.1 Anery '13

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 29-07-2013 13:58

Feuer schreef: De voordelen:
Als beginner voerde ik 2 slangen in hetzelfde terrarium, de een was eerder klaar met eten en ging achter de prooi van de ander aan (die al aan het eten was), en beet de andere slang in het hoofd, dat is dus een reden.
Als ze in aparte bakken gevoerd worden krijgen ze geen bodembedekking mee naar binnen.
Hygiëne, als ze buiten het terrarium eten, is het voor mij gemakkelijker het terrarium schoon te maken.
Hier worden ook de jonge slangen (die al in aparte bakjes zitten) in aparte bakjes gevoerd, kan ik de bakjes waar ze normaal in zitten goed schoonmaken.
En zullen vast nog meer voordelen zijn.

De nadelen:
Tja, miss dat ik een paar grote curvers in de douche moet afwassen :P
Voordelen kan ik me bij Feuer aansluiten.
Tevens worden ze op deze manier wekelijks gehanteerd. Als je 1 of 2 slangen hebt zullen ze er wel uitgehaald worden, maar als je er wat meer hebt ga je niet wekelijks je slang even hanteren. Ze raken dus gewend om uit de bak gehaald te worden, assosieren het openen van het raam niet gelijk met ETEN dus AANVALLEN !!!! Moet je dan een keer naar de RA gaat hij niet als een gek tekeer omdat hij dan opgepakt wordt.
Je ziet eerder als er iets mankeert met de slang, of als er een vervelling ergens een stukje is blijven hangen aan het puntje van de staart ofzo.
Ik heb ene 'kleine' mannenbak met 7 kerels erin. Er zit wel wat verschil in formaat, en dus ook in prooi. Je hebt het wel lastig als je een klein muisje hebt en de grote begint gelijk te happen :D
Regelmatig weeg ik ze nog even zodat ik de voortgang weet, en of ik de muis weer moet vergroten .....

Dit komt zo in me op.
Ik heb ook kousebandslangen. Dit zijn viseters. Ook deze voer ik apart in curvers. Deze zijn niet zo rustig met hanteren dus voor hun is het nog belangrijker vindt ik, plus je kan heel goed ziet wat ze eten (niet 1 vis maar kleine mannen eten er 4, grote vrouwen 30 :D).

Nadelen:
Meer tijd, als vindt ik dat bij de rattenslangen echt een lachtertje.
En inderdaad schoonmaken .... ze poepen wel eens :) ....

Voor de viseters smeren ze de boel onder met vis dus altijd flink poetsen :).

Plus ik vindt het ook wel prettig om de slang ff vast te pakken :D
Gewoon ff bewonderen hoe mooi hij of zij ook alweer is :)
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

PeeWee
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-11-2012 09:03

Bericht door PeeWee » 29-07-2013 16:06

Bedankt voor de goede raad :)

Plaats reactie