Hanteren

Er bestaan geen domme vragen,stel ze hier!
Plaats reactie
piewy
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-03-2014 09:01

Hanteren

Bericht door piewy » 24-03-2014 09:14

Goedemorgen.

Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van Iwan (de verschrikkelijke :+ )
Ik heb hem overgenomen van iemand die er geen tijd meer voor had. De vorige eigenaar zegt dat hij nooit problemen heeft gehad met hanteren, maar wel dat hij hem de laatste tijd eigenlijk niet meer oppakte.
Omdat ik het eigenlijk wel belangrijk vind om hem af en toe eruit te kunnen halen om hem helemaal te checken, wil ik hem toch weer gaan hanteren.

Het terrarium waar hij in zit is een meterx50x50, met verschillende takken en nepplanten.
De eerste keer dat we hem eruit wilde halen is hij behoorlijk in paniek geraakt. Ratelen en zelfs uithalen. Heb er een beetje schrik van gekregen. Denk dat wij hem nu zelfs angstiger hebben gemaakt hierdoor. Dus dacht om hem nu eerst wat meer rust te geven.
Ondertussen is hij wel wat rustiger en minder schrikachtig. Hij laat zich de hele dag door zien en schiet niet meer weg als wij voor het terrarium staan.
Zodra ik echter het terrarium open schiet hij wel meteen weer weg, ook gaat hij direct ratelen.

Wat is nu een goede manier om hem weer wat rustiger te krijgen zodat hij wel te hanteren is. Het terrarium heeft best een volle inrichting, zodat hij makkelijk zich kan verstoppen.

Hij is ongeveer 1,3 meter (laatste vervelling gemeten)

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven om Iwan wat makkelijker te maken, ik hoef er echt niet mee aan de sleep. Zou het alleen wel fijn vinden dat ik hem af en toe helemaal kan checken.


Alvast bedankt!!!

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 24-03-2014 10:42

Hoi Frieda,

Ligt er een klein beetje aan hoe het diertje hiervoor was. Meestal als ze jong zijn en dit gedrag vertonen gaat dit over wanneer hij gewoon gehanteerd wordt en buiten zijn terrarium gevoerd.
Echter zullen er altijd dieren blijven die het NIET fijn vinden en dit gedrag altijd zullen laten zien.
Ik weet niet of je de persoon kent waar je hem van hebt, maar er zullen altijd mensen zijn die zo'n dier weg doen juist om het gedrag, en dit dus niet vertellen.

Wat ik zo lees is het dier bang en is het geen 'agressie'.
Of het dus over gaat weet ik niet, maar wat je zou kunnen proberen is hem er met een haak ofzo uit te halen om te zien of hij dat minder eng vindt. Meestal worden ze wel rustiger als ze eenmaal in de hand zitten maar schrikken ze van het oppakken, ofwel het op gejaagd worden (want zo zullen ze het zien). Je kan ook een handschoen gebruiken.
Als je zelf gaat twijfelen en wijfelen merkt hij dat ...... dus gewoon oppakken. Zorg wel dat hij weet dat je komt en pak hem niet stiekem van achteren ofzo :D Dan schrikt hij zich helemaal de rambam en gaat uithalen.

Voer in ieder geval buiten het terrarium, en hanteer hem dus eens per week.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

piewy
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-03-2014 09:01

Bericht door piewy » 24-03-2014 11:46

Dank je wel voor je reactie. Het 1x per week buiten het terrarium voeren was ook mijn plan. Alleen omdat het de eerste keer zo mis ging heb ik hem de afgelopen keren toch maar in het terrarium gevoerd.
Zou het zin hebben om het terrarium tijdelijk wat leger te maken zodat hij zich niet elke keer rond een stronk kan wikkelen en kan verstoppen?

Ik ga zo eens even naar de dierenwinkel om weer wat vers voer in te slaan, zal eens gaan kijken naar een slangenhaak.

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 24-03-2014 17:18

Je moet wel zorgen voor een schuilplaats aan beide kanten, maar je hebt ze die je er gewoon uithaald zonder dat hij zich vast kan zetten.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 01-04-2014 13:25

Nooit meer in 't terrarium voeren. Dan denken ze dat alles wat in het terra komt voer is. 1x per week voeren is ook wat veel voor een slang van meer dan 1 meter. 1x per 2 weken voeren is prima.
Een 9-tal Gutten beestjes

Spijker
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2014 21:17

Bericht door Spijker » 01-04-2014 18:42

Maar je moet toch wel in het terrarium voeren als je slang anders niet eet? Want Spijker eet alleen in het terrarium.
0.0.1 Pantherophis Guttatus (Spijker)

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 02-04-2014 12:08

Ik zou toch 'n poging wagen om buiten 't terra te kunnen voeren.
Gewoon slang in een curver, muis erbij en dan bedekken met een doek (donker wegzetten).
Laat 'm dan ook maar rustig 1 uur staan (niet storen dus). Na een uurtje ff kijken of de muis opgegeten is, zo niet, dan slang weer in terra zetten en na 1 weekje weer nieuwe poging wagen.

Beestje krijgt vanzelf honger en zal wel gaan eten denk ik.
Een 9-tal Gutten beestjes

Spijker
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2014 21:17

Bericht door Spijker » 03-04-2014 14:18

oke bedankt!
0.0.1 Pantherophis Guttatus (Spijker)

Plaats reactie