Magic the Gathering

Voor kletstopics over je bromfiets of je oma
GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Magic the Gathering

Bericht door GarField000 » 25-06-2011 12:23

Hallo allemaal,
Ik ben weer begonnen met het spelen van Magic.
Ik zal van tijd tot tijd een uitleg posten en ik begin met het begin.




Wat is Magic?

In Magic speel je de rol van een Planeswalker en gebruik je vernietigende spreuken en wezens om je tegenstander te verslaan.
Dit doe je met behulp van kaarten zoals deze:

Afbeelding

Het basisprincipe is altijd hetzelfde. Begin met een levenssaldo van 20 en zorg dat je tegenstander op 0 eindigt.
Wezens kunnen jou verdedigen of je tegenstanders aanvallen.
Weer spreuken van tegenspelers af, dood hun wezens, neem kaarten... spreuken hebben duizenden geweldige effecten op het slagveld.
En de landkaarten? Daaraan ontlenen Planeswalkers hun magische kracht ('mana') waarmee ze spreuken en wezens op hun tegenstander loslaten.

Afbeelding

Goed, het spel kan beginnen. Geen tegenstander in de buurt? Geen probleem! Alles wat je nodig hebt, kun je met één klik bereiken, dus laten we nu onze (Engelstalige) demo 'Learn to Play' bekijken:

Afbeelding


Na de demo ben je er helemaal klaar voor en kun je in een winkel in jouw buurt je allereerste pak Magic-kaarten ophalen (als je dat nog niet hebt gedaan). Samen met miljoenen andere spelers en fans over de hele wereld maak je deel uit van de beste gaming community ter wereld. Veel plezier! Je hoort binnenkort meer .....
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 25-06-2011 20:27

Heb hier nog wel 'n paar decks liggen :D

Echt fantastisch spel, heb 't alleen heel lang niet meer gespeeld.
Een 9-tal Gutten beestjes

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 26-06-2011 15:40

Mana

Nu gaan we kijken hoe we voor onze spreuken betalen. Zoals je weet, gebruiken we hiervoor mana, de mystieke, magische energie die je uit landen af'tapt'.

Afbeelding

Elk van de vijf soorten basislanden produceert zijn eigen kleur mana. Je betaalt voor je spreuk door het benodigd aantal landkaarten een kwartslag te draaien. Dit wordt 'tappen' genoemd. Neem bijvoorbeeld Llanowar Elves.
Afbeelding
Deze kaart kost slechts één mana, maar het moet groene mana zijn, dus tap je een Forest.
Voor Ember Hauler
Afbeelding
heb je twee mana nodig, die allebei rood moeten zijn. Hiervoor tap je dus twee Mountains. En hoe zit het met een duur wezen? Een getal in een grijs cirkeltje is het symbool voor 'generieke' mana.Dat deel van de kosten kun je met elke soort mana betalen.

Je kunt een Baneslayer Angel
Afbeelding
bijvoorbeeld zo spelen:

Afbeelding

of zo:

Afbeelding

of zelfs zo:

Afbeelding

Zolang het maar in totaal vijf mana is, waarvan minstens twee witte mana, zijn we klaar voor de start!

Tot de volgende keer.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 04-07-2011 21:54

Heb je al gehoord van de Intro Packs?

Afbeelding

Intro Packs zijn vooraf samengestelde decks van kaarten die nieuwe spelers helpen de grondbeginselen van Magic onder de knie te krijgen.
Bij elke nieuwe uitbreidingsset van Magic verschijnen er ook vijf van dit soort decks waarmee je meteen kunt spelen.
Zo hoef je je niet af te vragen met welke kaarten je gaat spelen of hoeveel landen je nodig hebt.
De Intro Packs zijn immers samengesteld door enkele van de beste spelers ooit, die bij Wizards of the Coast achter de schermen werken.

Alle decks zijn zodanig samengesteld dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Nadat je een paar potjes hebt gespeeld,
wordt het tijd om het Booster Pack te openen dat je in elk Intro Pack vindt.
Vervang minder geschikte kaarten in je deck door nieuwe uit je booster en speel dan opnieuw.
Heeft je nieuwe zeldzame kaart je tegenspeler de doodsteek gegeven?
Of heeft je tegenstander nog een Doom Blade in zijn booster gevonden?
Afbeelding

Wat er ook in een booster zit, Intro Packs zorgen voor uren Magic-plezier en zijn een van de beste manieren om tegen anderen te leren spelen.

Afbeelding

Intro Packs bieden alles wat je nodig hebt om meteen te beginnen spelen, en zijn dus een geweldig cadeau.
Wil je niet wachten, trakteer jezelf dan op een Magic Intro Pack
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 04-07-2011 22:12

Sorceries en instants en creatures, oh jee!


Er zijn letterlijk duizenden verschillende kaarten in Magic. Vandaag maak je kennis met enkele soorten kaarten die je nog vaak zult tegenkomen:

Creatures
Afbeelding

Lands
Afbeelding

Enchantments
Afbeelding

Artifacts
Afbeelding

Sorceries
Afbeelding

Instants
Afbeelding

Planeswalkers
Afbeelding

Dit lijkt misschien veel informatie in één keer, maar maak je geen zorgen. Je kunt al dit soort kaarten later nog eens in detail bestuderen, maar daarvoor hoef je je niet door een of ander gigantisch spelregelboek heen te worstelen... de regels staan al op de kaarten zelf!

Creatures, lands, enchantments, artifacts, sorceries, instants, planeswalkers... er liggen duizenden kaarten op je te wachten. Ga naar the Gatherer en klik op 'Random Card' (willekeurige kaart) om enkele kaarten te bekijken waar je binnenkort misschien wel mee speelt.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 05-07-2011 23:53

Damn, heb wel weer 'n keer zin in 'n potje :D
Een 9-tal Gutten beestjes

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 06-07-2011 01:30

Ik ook .. alleen heb ik ooit een jaar of tig geleden 1 avond wat potjes gedaan. Vorige week naar een draft toernooi geweest maar dat ing zoooooooooooo snel ..... ze zagen de kaart op de kop wisten wat het deed. Maar wil het wel gaan doen ... keer naar The Joker ofzo, of met iemand anders het samen leren ofzo .....
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 06-07-2011 08:58

knsap er helemaal niks van... maar ja snap ook niets van rpg zoals warhammer k40 ofzoiets...

tegen sommige van hen zeg ik vaak: "get a life"
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Gideon
Berichten: 595
Lid geworden op: 02-09-2010 11:01

Bericht door Gideon » 06-07-2011 19:48

@loki,

vaak is het moeilijk te begrijpen, als je er niet zelf mee bezig bent, maar als je je er een tijdje in gaatverdiepn, zijn het hele leuke hobbys. Ik hb zelf een tijdje lord of the rings RPG-Boardgame gedan, en als je er mee bezig bent, en wat geld te besteden hebt zijn ht hele leuke hobby's

als anderen dat no-life vinden, kan mij gestolen worden, ik heb plezier, waarschijnlijk meer plezier aan de hobby dan dat zij hebben aan het uitschelden van mensen die wel wat zinnig te doen hebben, ipv zch platzuipen in de kroeg, endaarna ruzie maken met andere dronkenlappe, en nacht in de cel doorbrengen en de ochtend daarna met hoofdpijnen een strafblad doorbrengen. (sorry, liet me even gaan, ben een fanatiek gamer, en krijg net iets te vaak 'no life' te horen)

@ garfield000,

ik heb momenteel geen tijd/geld voor een andere hobby naast gamen, school, reptielen en muziek, maar ik vind het wel leuk om hier over te lezen. Keep it coming! :)
Dieren:

0.2.0 Pantherophis guttatus guttatus
0.1.0 Phelsuma grandis
0.2.0 Cavia porcellus

Verwacht:
1.0.0 Boa constrictor imperator

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 06-07-2011 21:51

Gideon schreef: ...
ipv zch platzuipen in de kroeg, endaarna ruzie maken met andere dronkenlappe, en nacht in de cel doorbrengen en de ochtend daarna met hoofdpijnen een strafblad doorbrengen.
...
Waar ken ik dat van... die cel nog niet... maar de rest komt me erg bekend voor...
Ik mis soms die leuke tijd, (vaak is het achteraf wel lachen om de reden van de ruzie :D), is goed gaan doorzakken op café...
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Plaats reactie