Waarom...

Voor kletstopics over je bromfiets of je oma
-Jakibani-
Berichten: 115
Lid geworden op: 21-01-2011 22:58

Waarom...

Bericht door -Jakibani- » 09-02-2011 07:58

Ik wilde graag iets ter discussie stellen:

Waarom zijn er zoveel verschillende meningen over hoe je het beste je slangen kunt houden?
Voor een beginner (zoals ik) is het erg moeilijk om de juiste informatie te filteren uit de berg informatie die je krijgt en die soms recht tegenover elkaar staan...

Ik noem 1 voorbeeld:

Iemand zegt:
Je kunt een jonge man en vrouw best samen in 1 terrarium houden

Een ander zegt:
Niet samen in 1 terrarium houden

Dit is dus 1 voorbeeld van informatie wat ik heb gekregen, van 2 mensen die allebei ervaren slangenhouders zijn...

Ik heb inmiddels het idee dat ik beter niets kan vragen want vaak leveren de antwoorden nog meer vragen op... Het blijft in mijn hoofd hangen, doe ik het nu wel goed, of toch niet... Omdat je dus verschillende antwoorden krijgt.. :?
1.0.0 - P.g.g. Anery (2010)
1.0.0 - P.g.g. Wildkleur (2010)

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Re: Waarom...

Bericht door Loki » 09-02-2011 09:13

-Jakibani- schreef:Ik wilde graag iets ter discussie stellen:

Waarom zijn er zoveel verschillende meningen over hoe je het beste je slangen kunt houden?
Voor een beginner (zoals ik) is het erg moeilijk om de juiste informatie te filteren uit de berg informatie die je krijgt en die soms recht tegenover elkaar staan...

Ik noem 1 voorbeeld:

Iemand zegt:
Je kunt een jonge man en vrouw best samen in 1 terrarium houden

Een ander zegt:
Niet samen in 1 terrarium houden

Dit is dus 1 voorbeeld van informatie wat ik heb gekregen, van 2 mensen die allebei ervaren slangenhouders zijn...

Ik heb inmiddels het idee dat ik beter niets kan vragen want vaak leveren de antwoorden nog meer vragen op... Het blijft in mijn hoofd hangen, doe ik het nu wel goed, of toch niet... Omdat je dus verschillende antwoorden krijgt.. :?
Ik heb al gehoord dat sommige slangen inderdaad samen kunnen.
Bij gutten is dit alles behalve aan te raden. Vrouw zou te vroeg zwanger kunnen geraken (als je dan al zou willen kweken) (man kan 'kweekrijp' zijn in na 7 maand - 1 jaar. Een vrouw na +/- om goed te zijn na een 2 jaar en minstens 300 gram) waardoor er diverse problemen zouden kunnen ontstaan.
Zelf heb ik ze bij mij appart zitten.

Maar zoals ik al zei, - weet niet of dit waar is - zouden regiussen pas paren na een winterrust e.d. en zou je ze heel het jaar door kunnen samen zetten. Maar ben hier totaal niet zeker van.

Zijn er nog andere tegengestelde die je gehoord hebt? Heb zelf al vaak verschillende dingen gehoord maar waren niet echt tegengesteld te noemen. Eerder licht afwijkend.

En de ene kweker/eigenaar behandeld zijn dieren al dan niet met succes op de ene mannier wat bij de andere misschien totaal niet lukt en zijn methode gebruikt.
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Feuer
Berichten: 503
Lid geworden op: 06-10-2010 23:45

Bericht door Feuer » 09-02-2011 09:42

Er zijn veel manieren om slangen te houden, iedereen doet het weer net iets anders en meestal is dat niet fout.

Als iemand mij vraagt of een jonge man en vrouw apart zouden moeten, zou ik altijd het advies geven om dat idd te doen.
En dus zoals Loki al zei: Pas bij elkaar zetten als de vrouw min. 300 gram is.

Zelf heb ik mn slangen wel vanaf jong af aan bij elkaar en heb er geen problemen mee, maar ken de risico's.
1.1 Wildkleur '06
0.1 Wildkleur '08
1.0 Amel '10
1.0 Pastel stripe/motley '11
0.1 Anery '13

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 09-02-2011 10:18

Feuer schreef:Er zijn veel manieren om slangen te houden, iedereen doet het weer net iets anders en meestal is dat niet fout.

Als iemand mij vraagt of een jonge man en vrouw apart zouden moeten, zou ik altijd het advies geven om dat idd te doen.
En dus zoals Loki al zei: Pas bij elkaar zetten als de vrouw min. 300 gram is.

Zelf heb ik mn slangen wel vanaf jong af aan bij elkaar en heb er geen problemen mee, maar ken de risico's.
Om een klein voorbeeld te geven: ik wou eerst nooit kweken, en had toch - toen ik het niet wist - 2 bij elkaar zitten. Vrouw te jong en denk een 200gram ofzo. Maar heeft het wel volledig gehaald, zonder legnood.
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

-Jakibani-
Berichten: 115
Lid geworden op: 21-01-2011 22:58

Bericht door -Jakibani- » 09-02-2011 14:59

Nog een tegenstelling die ik heb gehoord:

Bodembedekking mag niet te stoffig zijn...

Ik heb een bodembedekking meegekregen die ik zelf vrij stoffig vind en ook als ik er even met mijn handen doorheen woel, zitten er ienie-mienie splinters in mijn handen... (zit nu op mijn werk dus kan even niet de naam erbij zetten...)

Ik vraag me dan af of die bodembedekking wel zo goed is voor mijn slangen...
1.0.0 - P.g.g. Anery (2010)
1.0.0 - P.g.g. Wildkleur (2010)

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 09-02-2011 16:11

Ik gebruik aspen snake bedding. Licht bruin tot wit.

Heb zelf ooit bark gebruikt (weet de naam niet meer) oogde wel mooi, maar vond dit vrij stoffig/smerig qua uitkuisen...
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Anitaz
Berichten: 1042
Lid geworden op: 20-10-2009 13:41

Bericht door Anitaz » 09-02-2011 17:43

Ik gebruik abiose of zaagsel net waar ik zin in heb, bark vind ik er afgeven, dat word kan schoonmaken, beukensnippers schimmel snel.

Ik zet de mannen bij de mannen en de vrouwen bij de vrouwen, verder nooit geen probleem er mee gehad.

gr Anita
20 rattenslangen
10 koningspythons
1 kousenbandje
muizen en ratten

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 10-02-2011 00:56

Er zijn basis regels en regels waar men persoonlijk vanaf wijkt.
De een zegt 300 gram voor een vrouw, de ander zegt 350 gram en liefst zelfs 400 gram. Waarom zeg zoiemand dat dan? Waarschijnlijk persoonlijke ervaring met legnood.

Wat betreft slangen bij elkaar, gutten in dit geval.
De dieren zijn al snel geslachtsrijp. Als ze te jong zijn hebben ze kans op legnood omdat ze hun eieren niet kwijt kunnen (ze zijn te klein)
Waarom iemand zegt jonge slangen bij elkaar? Misschien bedoelt die persoon tot 6 maanden kun je ze bij elkaar doen?
Maar ik geloof niet dat iemand met ervaring zegt dat je 1 jarige dieren mannen en vrouwen bij elkaar kan zetten. Zegt tie dat wel heeft hij misschien wel ervaring, maar geen kennis.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 10-02-2011 00:58

Wat betreft bodembedekking ...
Dat moet je ook zelf ervaren. Ik geloof niet dat snake bedding, of beukensnippers of zaagsel echt fout is. Kijk wat je zelf prettig vindt.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Loki
Berichten: 704
Lid geworden op: 19-12-2010 20:15

Bericht door Loki » 10-02-2011 07:46

Even hier op terug komen
GarField000 schreef:Er zijn basis regels en regels waar men persoonlijk vanaf wijkt.
Dat klopt.
GarField000 schreef:De een zegt 300 gram voor een vrouw, de ander zegt 350 gram en liefst zelfs 400 gram.
Mijn vrouw is (als ik rond zie op MP en andere 2de hands sites) VEEL GROTER dan de gemiddelde aangeboden gut man/vrouw.
Ik haal het gewicht van mijn vrouw niet naar beneden. Anders zou ik ze enkele MAANDEN niet moeten voederen (krijgt max 1 muis/kleine rat per week en zit nu rond de 500 gram...)...
Bodembedekking mag niet te stoffig zijn...
WIe houdt er nu wel van stof :D
Als je de ene bodembedekking niet goed vind om een of andere reden, pak je volgende keer gewoon een andere he.:)
1.1 O.t.t.
1.1 O.t.r.
1.1 P.g.g. Snow
1.1 p.g.g. Gold Dust
0.1 P.g.g. Caramel
0.1 P.g.g. Hypo Sunkissed
2.0 P.g.g. WK
1.0 P.g.g. Hypo
1.0 P.g.g. Butter
7.5 P.g.g. diverse

Plaats reactie