Eigen kweek

Van Pinky tot jonge rat
GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Eigen kweek

Bericht door GarField000 » 28-11-2009 14:37

Vraagje.
Als je maar 1 of 2 slangen hebt is het bijna niet te doen om zelf te kweken. Met 1 paartje kun je al wat doen, maar als ze alleen pinky's eten heb je 10 jongen, en maar 1 slang.
Je moet ze dus invriezen ........
Nu de vraag .... hoe dood je de beesten?

Hoevaak krijgen muizen nesten?
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 28-11-2009 14:45

Bij mijn weten worden ze eerst vergast en daarna ingevroren. Je kunt ze uiteraard ook levend invriezen, maar dat is wel heel cru.

Draagtijd is 3 weken. Hoe vaak ze een nest per jaar krijgen, weet ik niet.
Een 9-tal Gutten beestjes

Puncky
Berichten: 414
Lid geworden op: 19-11-2009 19:41

Bericht door Puncky » 28-11-2009 14:53

Iedereen doet het anders:
Sommige verzuipen de muizen eerst
Wij doen de muizen in een bakje en zetten ze levend en al in de vriezer.
Je moet er niet bij nadenken maar als je het zielig vind dan kan je beter diepvries muizen nemen.
Voor 1 slang is eigen kweek niet echt te doen.
Hou er dan ook rekening mee dat je nog een bak voor de muizen nodig hebt en dat je daar ook nog voer zaagsel etc voor nodig hebt en ze ruiken ook erg.
(als je toestemming krijgt van je vrouw om wel een slang te nemen vraag dan ook een plaatsje in de vriezer niet iedereen houd er van!)

Meestal heb je dan ook 1 mannetje en 2 of meer vrouwtjes dan blijf je nestjes houden.
zodra de jongen weg zijn dan kan het weer van bil gaan.

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 28-11-2009 15:20

Puncky schreef:Iedereen doet het anders:
Sommige verzuipen de muizen eerst
Wij doen de muizen in een bakje en zetten ze levend en al in de vriezer.
Je moet er niet bij nadenken maar als je het zielig vind dan kan je beter diepvries muizen nemen.
Voor 1 slang is eigen kweek niet echt te doen.
Hou er dan ook rekening mee dat je nog een bak voor de muizen nodig hebt en dat je daar ook nog voer zaagsel etc voor nodig hebt en ze ruiken ook erg.
(als je toestemming krijgt van je vrouw om wel een slang te nemen vraag dan ook een plaatsje in de vriezer niet iedereen houd er van!)

Meestal heb je dan ook 1 mannetje en 2 of meer vrouwtjes dan blijf je nestjes houden.
zodra de jongen weg zijn dan kan het weer van bil gaan.
Dat levend invriezen lijkt me dan wel weer cru.
Maar hoe krijg je anders die kleine beestjes dood?
Vergassen wordt wat lastig he ....

In de vriezer in de schuur zit een kleine lade in waar niks in past (5 cm hoog), maar waar perfect kleine bakjes / zakjes in passen met muizen ........

Ik zal eens kijken waar ik ze hier kan krijgen ..... Wat het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat ik elke 3 weken 100 km moet rijden voor 10 pinky's.
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

Puncky
Berichten: 414
Lid geworden op: 19-11-2009 19:41

Bericht door Puncky » 28-11-2009 16:20

het is wel cru maar het werkt wel en om ze 1 voor 1 hun strotjes dicht te knijpen is ook niet alles.
En vergassen lijkt mij ook lastig.

en idd overal een beetje info op doen is niet verkeerd.
We hebben mazzel dat er een tuincentrum die ook reptielen en Amfebieen verkoopt er niet moeilijk over doet over voedermuizen die verkopen ze in alle maten.
En hebben een dierenspeciaalzaak dicht bij huis gevonden die het ook verkoopt.
En anders hebben we de mazzel dan gaan we naar Danielle d'r werk, is voor ons ook nog te doen.
We hebben ook lang rond gesnuffeld wat het dichtbij zijnde was voor muizen.

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 28-11-2009 17:13

Invriezen is erg cru.

Je kunt ze ook strekken of in bijv. een oude kussensloop doen en daarmaa een flinke smak op de grond maken. Zijn ze veel sneller dood.

Een volwassen muis leeft nog zo'n 20 minuten als je hem in de vriezer doet en is erg pijnlijk.
Pinkies invriezen gaat veel sneller maar die krijgen hier ook eerst een tik voordat ze de vriezer in gaan.
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

winoa
Berichten: 37
Lid geworden op: 10-12-2009 17:24

Bericht door winoa » 11-12-2009 21:36

ik heb het geluk dat ik om de hoek een dierenspeciaalzaak heb zitten die ze gewoon besteld voor me.

GarField000
Moderator
Berichten: 1667
Lid geworden op: 26-10-2009 10:56

Bericht door GarField000 » 11-12-2009 21:41

Ik heb hier ook een tip gekregen waar ze te krijgen zijn.

Bij de dierenwinkel waar ik nu al 2 x per week kom :D
21.21 Pantherophis guttatus guttatus
2.6 Thamnophis diverse ondersoorten
1.0 Furcifer pardalis ambilobe 'red bar'

quota
Berichten: 8
Lid geworden op: 23-11-2010 22:45

Bericht door quota » 24-11-2010 00:30

.
Zijn jullie bekend met hoe je eenvoudig de nek kunt breken van een muis? Volgens mij de 'vriendelijkste' methode.
  • Je neemt een schroevendraaier of iets dat daar op lijkt.
  • Pak de muis bij de staart en zet hem op een stevige ondergrond.
  • Houd de muis vast aan de staart.
  • Druk de schroevendraaier stevig in de nek van de muis om hem zo op de ondergrond te klemmen.
  • Trek de muis schuin omhoog aan de staart.
  • Je voelt nu direct de nek breken. Muis zal hooguit nog wat spartelen maar is direct dood.
    [/list:u]
    Misschien gruwelijk om te doen maar lijkt me toch dat je het verplicht bent aan de muis om een snelle manier te kiezen. Levend in de vriezer lijkt me dat niet!!!!



    Over het zelf kweken. Ik heb ook maar een paar slangen. Kweek toch muizen omdat het leuk is en makkelijk omdat je niet vaak naar de winkel moet. Ik laat ze een tijd 'rommelen' en zich voorplanten. Als er een overschot dreigt voer ik het mannetje en het voorplanten stopt(dûh)......en als ik echt teveel heb of met vakantie ga maak ik ze allemaal dood en stop ze in de vriezer. Ook dan stopt het voorplanten 8)7. Je hebt dan gelijk voor langere tijd voer in de vriezer. Na een half jaartje begin ik weer opnieuw.

    .

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 24-11-2010 08:12

quota schreef:.
Zijn jullie bekend met hoe je eenvoudig de nek kunt breken van een muis? Volgens mij de 'vriendelijkste' methode.
  • Je neemt een schroevendraaier of iets dat daar op lijkt.
  • Pak de muis bij de staart en zet hem op een stevige ondergrond.
  • Houd de muis vast aan de staart.
  • Druk de schroevendraaier stevig in de nek van de muis om hem zo op de ondergrond te klemmen.
  • Trek de muis schuin omhoog aan de staart.
  • Je voelt nu direct de nek breken. Muis zal hooguit nog wat spartelen maar is direct dood.
    [/list:u]
    Misschien gruwelijk om te doen maar lijkt me toch dat je het verplicht bent aan de muis om een snelle manier te kiezen. Levend in de vriezer lijkt me dat niet!!!!



    Over het zelf kweken. Ik heb ook maar een paar slangen. Kweek toch muizen omdat het leuk is en makkelijk omdat je niet vaak naar de winkel moet. Ik laat ze een tijd 'rommelen' en zich voorplanten. Als er een overschot dreigt voer ik het mannetje en het voorplanten stopt(dûh)......en als ik echt teveel heb of met vakantie ga maak ik ze allemaal dood en stop ze in de vriezer. Ook dan stopt het voorplanten 8)7. Je hebt dan gelijk voor langere tijd voer in de vriezer. Na een half jaartje begin ik weer opnieuw.

    .
Allereerst :welkom:

En ja, levend invriezen is cru.
Zelf de nek breken zou ik niet kunnen.
Beide geen optie (voor mij).
Ik ben dus blij met de dierenwinkel in de buurt die alle soorten en maten voederdieren verkoopt.
Een 9-tal Gutten beestjes

Plaats reactie