Keuze van de fokdieren

Van Pinky tot jonge rat
Plaats reactie
Rats 4 Fun
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-09-2009 12:24

Keuze van de fokdieren

Bericht door Rats 4 Fun » 18-09-2009 13:31

De eerste keuze die je moet maken wanneer je besluit zelf je voederdieren gaat fokken is wil ik ratten gaan fokken of muizen.

Ga dan op zoek naar een fokker die seriues met de dieren bezig is en niet alleen volume fokt.

Heb je een goede fokker gevonden? Let dan op het volgende.

Kies altijd gezonde dieren van een normaal formaat. Te kleine of zieke dieren geven een slechte kwaliteit voederdieren.

Houd er bij de keuze rekening mee dat sommige kleuren en vachten van bijvoorbeeld kleurmuizen slechte of mogelijk kleinere nesten opleveren bijvoorbeeld doordat de kleur lethaal is of omdat een kleur/ vacht zwakkere dieren geeft wanneer deze met dezelfde kleur / vacht gekruisd word.

Kijk eerst eens goed rond wat voor een muis je zoekt. Er worden verschillende soorten muizen en ratten gekweekt voor slangen.
De wel bekende witte muis met rode ogen (is een albino kleurmuis), kleurmuizen in alle kleuren, veeltepelmuizen en naaktmuizen (is een kleurmuis zonder vacht).

Bijde ratten zie je voornamelijk de "gewone" tamme rat. Er zijn wel andere soorten en rassen,maar die worden eigenlijk niet of nauwelijks gehouden.

Neem de muizen of ratten die je het meest aanstaan en die genoeg jongen geven voor je slang(en).

Zorg dat je zeker weet dat je niet bang bent voor de levende muizen of ratten, anders kun je ze ook niet verzorgen (eigenlijk moet dit de eerste vraag zijn).

Leer over de verzorging van de dieren, het houden ervan, en de voor en nadelen van het zelf houden van de dieren.
Dit is heel belangrijk want wanneer de dieren niet goed verzorgt worden wordt de kwaliteit van de voederdieren die je fokt steeds slechter. En dat is weer niet goed voor je slang.

Houd er ook rekening mee dat de dieren te veel jongen kunnen krijgen voor je eigen slang(en). Wat ga je ermee doen? Vries je ze in, verkoop je ze aan andere slangenliefhebbers, verkoop je ze als huisdier?
Je kunt niet alles aan houden, je kooien zitten op een gegeven moment vol. Houd er ook rekening mee dat je mannetjes slechter kwijt raakt als huisdier dan vrouwtjes, omdat mannetjes meer stinken.

Alles doorgelezen, en wil je nog steeds zelf voederdieren gaan fokken, lees dan verder bij huisvesting, verzorging, aankopen, fokken en verkopen.

Back 2 Basic
Berichten: 123
Lid geworden op: 26-10-2009 11:13

Bericht door Back 2 Basic » 26-10-2009 21:31

As je prooidieren gaat fokken, denk dan ook even aan de stank die het met zich mee gaat brengen. Muizen en/ of rattenlucht ga je bijna altijd ruiken.
1.0 Pituophis Catenifer Annectans Hypo
1.1 Pituophis Catenifer Annectans Applegate
0.2 Pituophis Catenifer Annectans (multi het.)

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 27-10-2009 20:51

Back 2 Basic schreef:As je prooidieren gaat fokken, denk dan ook even aan de stank die het met zich mee gaat brengen. Muizen en/ of rattenlucht ga je bijna altijd ruiken.
Daarom ga ik dus ook pas voedseldieren kweken als ik ergens anders woon. Om de muizen nou buiten neer te zetten vind ik zielig. Iets van een scguur zou ideaal zijn :D
Een 9-tal Gutten beestjes

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 27-10-2009 21:52

De stank van muizen valt heel erg mee, als je maar niet te veel mannen hebt.
Bij ons hebben we een redelijk grote groep kleurmuizen vrouwen (ook een hobby) en maar een paar mannen. De bakken v/d mannen met je manne gewoon wat vaker schoonmaken dan is er niets aan de hand.
Gewoon met een sopje, als je het helemaal ontsmet gaan ze juist de heleboel er weer onder piesen.
Bovendien gebruiken we door het zaagsel speciale geur absorbeerende korrels en dat werkt prima, alles staat hier gewoon in de huiskamer.
Als je ze alleen voor voer wil hebben en er mee fokken kun je ze ook in een vorstvrij schuurtje zetten. Maar dan heb je juist de neiging om het minder vaak schoon te maken waardoor ze eerder zullen gaan stinken.
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Tokopstok
Moderator
Berichten: 1445
Lid geworden op: 11-10-2009 18:47

Bericht door Tokopstok » 28-10-2009 02:52

Als je ze alleen voor voer wil hebben en er mee fokken kun je ze ook in een vorstvrij schuurtje zetten. Maar dan heb je juist de neiging om het minder vaak schoon te maken waardoor ze eerder zullen gaan stinken.
Daar heb je uiteraard wel een punt 8)7 Wat weer kan leiden tot een mindere kwaliteit voedseldieren :@

Misschien dan toch maar wat muizen aanschaffen, de kooi heb ik iig al :D Ben misschien alleen een beetje bang dat de kleintjes tussen de spijlen door kunnen. Maar, de kleintjes kunnen dan uiteraard wel in een ander bakkie (lees klein terra van 30x20x40) wat ik hier nog heb staan :D
Een 9-tal Gutten beestjes

rwin
Berichten: 961
Lid geworden op: 18-10-2009 23:52

Bericht door rwin » 28-10-2009 09:58

Tralie afstand mag voor volwassen muizen max. 1cm zijn, voor jonge muizen 0,5cm.

Ik weet niet wanneer je er mee wil gaan starten maar wij hebben binnenkort waarschijnlijk 2 knaagdieren terraria te koop.
Dubbele ventilatie, hoge onderrand zodat er een dikke laag zaagsel in kan.
Formaten zijn 95cm lang, 30cm diep en 70cm hoog en 1 van 85cm lang, 30cm diep en 55cm hoog.
In het bezit van een aantal dieren met en zonder poten.
Afbeelding

Carlo
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-10-2009 21:08

Bericht door Carlo » 30-10-2009 14:41

Mijn ervaring met veeltepelmuizen is dat ze je slang lelijk kunnen verwonden.

Plaats reactie